16-årige Konrad frygter for sine karakterer: ”Jeg synes, det er svært at have hjemmeundervisning”

Når undervisningen foregår på en skærm, kan alle klassekammeraterne lytte med på ens spørgsmål. Derfor kan det være skræmmende at sige noget.
Foto: Pixabay

Når gymnasierne rundt omkring i landet må lukke ned på grund af coronasmitte, bliver det sværere at følge med fagligt. Det oplever 16-årige Konrad Frederik Sporon-Fiedler, der siden slut oktober har været hjemsendt fra Køge Gymnasium, hvor flere elever og lærere er smittet med Covid-19. Derfor foregår alt hans undervisning i øjeblikket foran computerskærmen. Som mange andre savner den unge gymnasieelev i høj grad samværet med vennerne på skolen og mærker ensomheden ved at sidde alene derhjemme hele dagen.

Læs også: Overlæge bekymret: Psykiater: Unge skal mødes, selvom der er corona

– Man bliver udmattet af hele tiden at være alene. Jeg bruger meget energi på at ligge for mig selv, siger Konrad Frederik Sporon-Fiedler til os, da vi møder ham til et interview omkring hans hverdag på Køge bibliotek.

Det er dog ikke kun i forhold til sit sociale liv, at Konrad mærker konsekvenserne ved hjemmeundervisning. Han oplever nemlig også, at det kan være svært at følge med i, hvad der sker i undervisningen, når der er en skærm mellem ham og hans lærer.

– Det påvirker mig rigtig meget, at undervisningen foregår på en skærm. Man kan ikke spørge sin lærer ligesom over i skolen. Hvis man spørger inde i et online møde, så er det jo et opkald, hvor hele klassen lytter med. Så det er ikke sådan noget med, at man lige kan få læreren hen for at spørge om noget, man ikke har forstået. Så jeg synes, det er svært fagligt at have hjemmeundervisning.

Frygter fremtiden
Konrad Frederik Sporon-Fiedler frygter derfor også, hvordan det vil påvirke hans motivation fremadrettet, hvis gymnasiet gentagende gange må holde lukket.

– Det vil helt klart have en betydning for mig fagligt, hvis gymnasiet bliver ved med at lukke ned. Jeg kan simpelthen ikke tage mig lige så meget sammen, som hvis jeg skal møde op fysisk. Jeg tager mig meget mere sammen, hvis jeg er i skolen, end hvis jeg bare ligger derhjemme, hvor man kan gøre alt muligt andet.

Overlæge og professor i psykiatri, Merete Nordentoft, kan godt se, hvorfor der er konsekvenser ved at de unge gymnasieelever modtager hjemmeundervisning.

– Det påvirker de unge negativt. Dialogen med underviserne, bliver jo meget dårligere, og det er meget sværere at få en god forbindelse med en underviser, når det kun er online undervisning, siger Merete Nordentoft.

Når man spørger Konrad Frederik Sporon-Fiedler om den dalende motivation vil kunne føre til, at han dropper ud af gymnasiet, er svaret dog klart.

– Det er ikke en mulighed for mig at stoppe på Køge Gymnasium, det er helt sikkert. Jeg bliver i hvert tilfælde ved, og så må det være, som det er, og jeg må bare tage det, som det kommer, tænker jeg. Så må jeg jo bare få lidt dårligere karakterer, hvis det er det, der hører med, siger Konrad Frederik Sporon-Fiedler.

Nyt studie: Næsten hver fjerde unge er alvorligt ensom

  • Københavns Universitet har publiceret resultater fra forskningsprojektet: “Stå sammen ved at holde afstand”.
  • Det fremgår, at 22% af unge mellem 16-29 år føler sig alvorligt ensomme. 1.545 personer har deltaget i undersøgelsen.
  • Det er en markant stigning i forhold til de 10-12%, som ellers er nye tal fra regionale sundhedsprofiler.
  • Derudover viste forskningsprojektet, at kvinder var mere ensomme end mænd i starten af nedlukningen.

Kilde: https://coronaminds.ku.dk/om/

Flere unge rammes af nedlukning
Der har været 100 indberetninger om gymnasiale uddannelser, der i perioden fra juli til oktober har været lukket ned. Det viser tal fra Undervisningsministeriet. En ny undersøgelse fra Københavns Universitet viser desuden, at næsten hver fjerde mellem 16 og 29 år føler sig alvorligt ensomme, som konsekvens af hjemsendelser. Det er næsten en fordobling fra før corona. Nedlukninger af gymnasier og ensomhed er også blandt de udfordringer som unge kan møde i disse dage.

Sådan gjorde vi: Køge Gymnasium lukkede ned grundet coronasmitte i 14 dage. Vi tænkte, at det måtte få konsekvenser for nogle af de unge, så vi interviewede 1.g’eren Konrad på Køge Bibliotek. Han fortalte om sin nye hverdag, hvor han sagde, at han synes, det er svært fagligt at have hjemmeundervisning. Merete Nordentoft er interviewet via telefon. Artiklen er en sidehistorie til et radioindslag og en artikel, der tager udgangspunkt i Konrads oplevelse med nedlukning af sit gymnasium.