Årets firmajulegave: Vælg-selv-gavekonceptet hitter

Julen nærmer sig, og snart modtager ansatte deres firmajulegaver.
Foto: Flickr, Jenny

Vil du have et spækbræt, en blender, en vase, trådløse høretelefoner, et el-løbehjul eller måske en lysestage? Når ansatte går på juleferie, er der chance for, at de i stedet for at få de samme gaver som deres kollegaer i stedet kan vælge mellem et hav af gaver.

Sådan lyder melding fra bl.a. virksomheden Julefabrikken, der har eksisteret i 13 år og leverer årligt mere end 100.000 gaver til firmaer landet over.

Årets julegavehit hos firmaer er med stor sandsynlighed, at de ansatte har mulighed for at vælge blandt et udvalg af gaver, fortæller direktør Lasse Facius.

Vi har nogle vælger-gavesystemer, hvor folk får et udvalg, og så går de ind og vælger en plaid eller et skærebræt, eller hvad de har lyst til. Den traditionelle firmajulegave, hvor alle får det samme, er klart nedadgående.
Lasse Facius, direktør i firmaet Julefabrikken

– Vi har nogle vælgergavesystemer, hvor folk får et udvalg, og så går de ind og vælger en plaid eller et skærebræt, eller hvad de har lyst til. Den traditionelle firmajulegave, hvor alle får det samme, er klart nedadgående, siger Lasse Facius.

Hos virksomheden GaveFabrikken, som også er julegaveleverandør og årligt leverer 600.000 gaver til firmaer, genkender man efterspørgslen på, at de ansatte selv kan vælge deres egen gave. Samtidig mener direktør i GaveFabrikken Nikolai Kiim, at den traditionelle julekurv er overhalet af fritvalgsløsninger.

Læs også: Ny trend på vej: Vi splejser om dyre gadget-gaver

– Løsningerne sikrer, at man rammer rigtigt selv, når medarbejderne er forskellige. Det fjerner spild og utilfredshed med julegaven, forklarer han.

En markedsundersøgelse foretaget i 2019 af analysefirmaet YouGov for Gavefabrikken viser, at udover gavekategorien “Mad og drikke”, som er den mest populære gavekategori, som arbejdsgivere giver til deres ansatte, er kategorien “Gavekort med flere valgmuligheder” et hit som firmajulegave. 15 % af de adspurgte i undersøgelsen svarede, at de i julen 2018 modtog denne gave.

Efterspørgsel på bæredygtige gaver

Begge virksomheder har i de senere år oplevet en anden trend – at flere kunder er begyndt at interessere sig i julegavernes bæredygtighed og klimaaftryk.

– Der er selvfølgelig en tendens, ligesom i resten af samfundet, hvor folk spørger ind til at få noget, der har en karakter af at sætte et mindre aftryk på planeten. Folk begynder at kigge mere på blandt andet Fair Trade og økologi, særligt i forhold til alle vores spiselige gaver, siger direktør af Julefabrikken Lasse Facius.

Begge julegaveleverandører har derfor ambitioner om at tænke bæredygtighed endnu mere ind i deres julegaveudbud i de kommende år.

– På det seneste er vi begyndt at arbejde med certificeret træ i produktionen og endda genbrugsmaterialer i enkelte produkter. Dertil arbejder vi på at gøre vores gaveportefølje langtidsholdbar. Derfor sætter vi målrettet ind overfor brug-og-smid-væk-kultur, så vores gaveudbud gradvist vil bevæge sig i en bæredygtig retning, siger direktør i GaveFabrikken Nikolai Kiim.

Læs også: Oplevelser og pakker: Bæredygtige julegaver i mange faconer

Julegaven er symbolsk 

Professor i psykologi Henrik Høgh-Olesen fra Aarhus Universitet peger på, at julegaver fra arbejdsgiveren er en måde at signalere, at der knyttes et bånd mellem de ansatte og firmaet.

– Firmaet deler ud af deres overskud, men julegaver er også et forsøg på at knytte bånd til medarbejderen ved at værdsætte dem. Det er en måde at få de ansatte til at bakke op omkring firmaet og en måde at binde og forpligte dem på, siger han.

Samme melding lyder fra direktør for Julefabrikken Lasse Facius som samtidig mener, at firmajulegaver går hånd i hånd med traditioner.

– Det er en anerkendelse af den indsats, som der har været igennem året, og så tror jeg også, at det er meget traditionsbundet, at man slutter året af med at give en lille gave, siger Lasse Facius.

Markedsundersøgelsen foretaget af analysefirmaet YouGov for Gavefabrikken viser, at 57 % af de adspurgte svarer, at firmajulegaver er “vigtige” eller “meget vigtige”, mens 20% siger “ikke vigtige” eller “slet ikke vigtige”.

Professor Henrik Høgh-Olesen forklarer, at det er naturligt, at de ansatte bliver utilfredse, hvis firmaet vælger ikke at uddele julegaver.

De fleste vil synes, det er for dårligt, hvis der ikke gives julegaver på arbejdspladsen. I det private er det en forventet del at få julegaver som ansat, og arbejdsgivere, som ikke gør det, opfattes måske som nærige.

Henrik Høgh-Olesen, professor i psykologi fra Aarhus Universitet

– De fleste vil synes, det er for dårligt, hvis der ikke gives julegaver på arbejdspladsen. I det private er det en forventet del at få julegaver som ansat, og arbejdsgivere, som ikke gør det, opfattes måske som nærige, uddyber han.

Samtidig signalerer julegaver også værdi for de ansatte, og de vil derfor holde øje med, hvilken værdi gaven har, da det hænger sammen med, hvor værdsat man er som ansat, og hvor villige arbejdsgiveren er til at dele, uddyber han.

I begge firmaer er det muligt for arbejdsgiveren at vælge gaver og gaveløsninger til deres firmaer i forskellige prisklasser.

Ændrede skatteregler for firmaers julegaver

Særlige skatteregler for julegaver

    • Hvis en arbejdsgivers årlige, samlede beløb for gaver til den ansatte overstiger 1.200 kroner skal alt beskattes.
    • Ved julegaver hedder det sig dog, at selv hvis det samlede beløb overstiger de 1.200 kroner, så bliver julegaven faktisk ikke beskattet, hvis den maksimalt koster 800 kr.

Kilde: Skat

Ændrede skatteregler betyder, at firmaer nu har mulighed for at give dyrere gaver, uden at de beskattes. Hos Julefabrikken har direktør Lasse Facius dog erfaret, at det ikke er alle firmaer, som udnytter muligheden for det.

– Skat har ændret grænserne, så man må give for endnu mere i julegave, men det er langt fra alle, som følger trop og udnytter det maksimale beløb. Beløbene, som firmaerne bruger på julegaver, ligger meget omkring 400-500 kroner eksklusive moms, siger han.

Han vurderer, at beløbene som firmaerne bruger på gaver, er uændrede i senere år.

 Sådan gjorde vi: Jeg kontaktede to store julegaveleverandører, som gerne ville stille op til interview. Derefter ønskede jeg at få beskrevet gavegivningstraditionen, og jeg valgte derfor at kontakte professor i psykologi Henrik Høgh-Olesen.