Københavns nye high-tech bycykler vækker interesse i Smilets By.
Mens København præsenterer hypermoderne, eldrevne bycykler med indbygget tablet, er bycyklerne i Aarhus af den gamle skole. En simpel og gratis cykel med tre gear.
Udviklingen i Hovedstaden bliver dog fulgt tæt i Aarhus. Det afslører en af de ansvarlige for bycyklerne i Aarhus, Verner Stein:
– Vi holder bestemt øje med, hvad der foregår i København, og vi er meget interesseret i at følge, hvilke erfaringer der er, siger Verner Stein, konsulent i Udførerafdelingen under Beskæftigelsesforvaltningen i Aarhus Kommune.
Aarhusianerne bruger bycyklen
Stein tvivler dog på, at der i Aarhus er publikum til en bycykel a la den, som kører rundt i København.
– Vi er ikke overbevist om, at der er en vilje hos den almindelige borger til at betale for en cykel, når man i forvejen har sin egen cykel, siger han.
Man kan ikke køre på fancy cykler i hele Europa, og så køre på væltepeter i Aarhus
Bente Mondrup, VisitAarhus
Bycyklen er København er blandt andet henvendt til byens mange turister. Verner Stein vurderer, at antallet af turister i Aarhus ikke er højt nok til, at køre en ordning som den i København:
– Det er i særlige situationer og for at imødekomme behov for besøgende turister. Mængden af turister, der kommer til Aarhus, er væsentlig mindre, end den der kommer til København. Den primære brugergruppe er i udpræget grad byens egne borgere.
Han fortæller, at man indtil videre holder fast i det eksisterende koncept.
– Det gør vi ud fra den betragtning, at det er et velfungerende koncept, som bliver brugt her i Aarhus, siger Verner Stein.
Læs også: Nu rammer forsinkede high-tech bycykler Københavns gader
Her bakkes Stein op af ansvarlig for gæsteservice i VisitAarhus, Bente Mondrup, der ikke er stødt på et behov for en mere moderne bycykel.
– Jeg ser ikke, at der er et behov i dag. Folk vil have en cykel, der kan fragte dem fra A til B, og jeg oplever ikke, at folk mangler en masse teknik på cyklerne, siger Bente Mondrup.
Vil ikke stå tilbage for storebror
På trods af at behovet i Aarhus ikke findes nu, forestiller Verner Stein sig på længere sigt, at man ikke vil stå tilbage for storebror i København.
– Vi vil følge det med stor interesse. Hvis det viser sig, at der er efterspørgsel på det, så er det ikke umuligt, at politikerne i Aarhus vil have et ønske om, at vi ikke står tilbage for storebror i København, siger han.
Bente Mondrup følger trop og er af samme overbevisning:
– Folks forventninger til at komme rundt i turistbyer ændrer sig, så selvfølgelig hvis det er sådan, at man rejser rundt i Europa og alle steder møder cykler med tablets, så vil det også være et ønske der er i Aarhus over tid.
– Man kan ikke køre på fancy cykler i hele Europa, og så køre på væltepeter i Aarhus, siger Mondrup.
Større projekt
Bycyklerne i Aarhus er gratis, og vedligeholdes af århusianske borgere i jobaktivering. Derfor vil det være et større projekt, hvis bycykler i stil med dem i København, skal på gaden i Aarhus.
– Der skal træffes nogle beslutninger om at gå fra et gratis projekt, som er båret af ledige borgere i aktivering, til et projekt, der skal i udbud, og som skal have en driftherre ind over, siger Verner Stein.
Aarhus’ nuværende bycykelordning er gratis og har eksisteret siden 2002. Den har 450 cykler på gaden i sæsonen 1. april til 30. oktober.
Læs også: Bilparkering bliver til cykelparkering