Bilka fjerner udskældt legetøjsudstilling

Sådan så Bilkas opstilling af legetøj til piger og drenge ud. Billedet blev lagt op på Bilkas Facebook-side i søndags og har siden floreret flittigt på de sociale medier. Nu bliver opstillingen fjernet. Foto: Anne Sophia Hermansens Twitterprofil.
Sådan så Bilkas opstilling af legetøj til piger og drenge ud. Billedet blev lagt op på Bilkas Facebook-side i søndags og har siden floreret flittigt på de sociale medier. Nu bliver opstillingen fjernet.
Foto: Anne Sophia Hermansens Twitterprofil.

Jeppe Jul Garnak, Jonas Lund, Lea Hovmand Jørgensen og Mads Andersen

Computere og biler til drengene og støvsugere til pigerne. Det var sådan, Bilka-butikkerne havde opstillet deres legetøj til børn. Men denne udstilling er nu trukket tilbage efter højlydt kritik på Facebook. Beslutningen har Bilka selv annonceret sent i går aftes på sin Facebook-side.

– Det er et vanskeligt emne, og det er vigtigt for os at understrege, at vi på ingen måde har ønsket at blande os i en kønsdebat. Hensigten har udelukkende været at gøre det lettere for vores kunder at få et hurtigt overblik over legetøjet. Men vi kan godt se, at netop denne opstilling kan virke uheldig. Vi har derfor i går aftes skrevet til alle Bilka varehuse og bedt dem om at fjerne opstillingen. Vi vil fremover gøre os mere umage for at undgå tilsvarende situationer, skriver Bilka som svar på mange vrede kommentarer og opslag på sin Facebook-side.

Blandt andet blev der på Bilkas Facebook-side skrevet, at “I skulle skamme jer” og “Kom lige ind i det nye årtusinde”. Billedet af udstillingen bredte sig også på Twitter, hvor eksempelvis den kendte blogger Anne Sophie Hermansen skrev: “Sådan, Bilka. Pigerne kan få en støvsuger og drengene en computer. Det er da mageløst”.

Vi laver sådan en opstilling, fordi kunderne gerne vil have noget at navigere efter, ligesom man også har en opdeling i herretøj og dametøj
Monica Klepp Bjerrum, kommunikationschef for Dansk Supermarked

Kritik fra Dansk Kvindesamfund
Dansk Kvindesamfund er gået forrest i kritikken af supermarkedskæden. Ulla Tornemand Larsen, som er styrelsesmedlem i kvindeorganisationen, mener, at det er et meget stort problem, når legetøj bliver brugt til at bestemme, hvordan man skal være dreng eller pige.

– Det, vi gerne vil have, er en diskussion om, hvordan vi er med til at skabe nogle rammer, hvor både børn og voksne kan udvikle sig på en måde og som køn, som er tilfredsstillende for dem selv. Og det mener vi bestemt ikke, at en kønssegmentering af legetøj er med til, siger hun.

Ifølge Ulla Tornemand Larsen kan opstillingen presse nogle kønsstereotyper nedover børnene, hvilket i værste tilfælde kan føre til mobning.

Læs også: Mobning sker mest på enkeltkønsdominerede arbejdspladser

Monica Klepp Bjerrum, kommunikationschef for Dansk Supermarked, begrunder Bilkas opstilling med, at det er af hensyn til kunderne.

– Vi laver sådan en opstilling, fordi kunderne gerne vil have noget at navigere efter, ligesom man også har en opdeling i herretøj og dametøj, siger hun.

Hun fortæller, at butikkerne nu er blevet bedt om at fjerne opstillingen. Det vækker glæde hos Dansk Kvindesamfund.

– Men vi mener ikke, at lykken er gjort, for ville de have reageret på det, hvis der ikke havde været denne her Facebook-storm imod dem?, tilføjer Ulla Tornemand Larsen.

Tvivl om fremtidige opstillinger i Bilka

På trods af at Bilka nu fjerner opstillingen af legetøj, forventer Monica Klepp Bjerrum ikke, at sagen vil få stor betydning for Bilkas opstillinger fremover.

– Det er vigtigt for kunderne hurtigt at kunne finde de varer, de leder efter. Vi ved, de spørger efter, hvor vi har pigelegetøjet, og hvor vi har drengelegetøjet. Derfor vil vi blive ved med at gøre det nemt at finde hen til det, men det er klart, der kan være nogle produkter, der kan være svære at gruppere, siger hun.

Læs også: Kønsforsker: Amme-dukke er usmagelig

Kritikken blev rejst i går af Dansk Kvindesamfund. På sin Facebook-profil lagde kvindeorganisationen et billede op af legetøjsudstillingen og bad andre om at dele billedet for at presse supermarkedskæden til at ”ændre praksis ift. kønsbaseret marketing rettet mod børn”.

Samtidig tilbød organisationen at stille to konsulenter til rådighed for Bilka til at rådgive ”i og om, hvordan I (Bilka, red.) stopper med at begrænse børn med udtrådte kønsstereotyper, der hører hjemme i 1960’erne”.