Blaffer på havet: Jeg er klar til at blive saltvandsboheme

Sejlskibet Bingo på vej til Caribien i 2013. Privatfoto.
Sejlskibet Bingo på vej til Caribien i 2013. Privatfoto.

Når vejret bliver gråt og dagene korte i Danmark, begiver de danske hav-blaffere sig over Atlanten mod de Caribiske øer.

Netop i november er der størst chance for at få medvind på sejlskibene fra Europa til Caribien, fortæller Kim Bork Mathisen, som er formand for Foreningen Til Langturssejlernes Fremme, FTLF.

– Vi bevæger os ind i årstiden for sejlture over Atlanten nu. Det er ved at blive mørkt i Danmark, og hvis man tager af sted nu, kan man have godt vejr det meste af vejen til de Caribiske øer, siger Kim Bork Mathisen, der selv har været på adskillige hav-blaffer-ture rundt i verden.

I Caribien er der specielle blaffer-havne, hvor jeg kan henvende mig til skipperne og høre, om de mangler en gast til deres næste sejltur

Kristian Thorup, hav-blaffer

I Dansk Sejlunion har de også erfaring med, at globetrotter bevæger sig rundt på havet med tommelfingeren i vejret.

– Der er rigtig mange af vores medlemmer, som blaffer rundt på havet. Det er bestemt en disciplin, som er eftertragtet hos både uerfarne og erfarne sejlere i alle aldre, fortæller Hans Natorp, som er formand i Dansk Sejlunion.

Saltvandsboheme

En af de danskere, som i år skal ud og sejle rundt på tomlen, er 40-årige Kristian Thorup. I lørdags fløj han til Portugal for at møde Keld, Niels og Jan, som han skal sejle med de 26 dage, som det tager af komme til de sydlige caribiske øer.

Keld er gammel fisker, Niels er elevatorbygger og Jan er pensioneret ingeniør. De er alle tre over 55 år og skal sammen med Kristian Thorup bringe dem selv og sejlskibet Bingo sikkert til de caribiske øer mellem Nord- og Sydamerika.

– Nu har jeg sparet 80.000 kroner op, så jeg er klar til at tage ud og blive saltvandsboheme i otte måneder, fortæller Kristian Thorup.

LÆS OGSÅ Dansk kulturarv er en synkende skude

Caribien består af mange tusinde øer i det Caribiske Hav. Øerne er samlet i 13 selvstændige lande, ni territorier og to franske departementer.

Når Kristian Thorup kommer frem til øerne midt i november, skilles han med Keld, Niels og Jan for at bevæge sig ud på sit eget blaffer-eventyr på de eksotiske øer.

– I Caribien er der specielle blaffer-havne, hvor jeg kan henvende mig til skipperne og høre, om de mangler en gast til deres næste sejltur, fortæller han og understreger, at det ikke kræver særlig erfaring at tage af sted.

– Det handler ikke så meget om, hvad man kan sejlmæssigt, men mere om man er i stand til at leve med fremmede mennesker på så lidt plads, som der er på et sejlskib, siger han.

Havet giver jordforbindelse

Når en skipper siger ja til at tage en gast med på sit skib, skal gasten typisk betale et mindre beløb for at bo og sove på båden.

– Det koster typisk mellem 100 og 200 kroner om dagen at sejle med som gast. Men på nogle skibe er ejerne så rige, at man får lov at komme med gratis, fordi de mangler gaster til at hjælpe med at sejle skibet, fortæller Kristian Thorup.

LÆS OGSÅ Hovedstadens højtuddannede cykler med førertrøjen

En af grundene til, at Kristian Thorup har valgt at sejle ud i verden er, at havet, for ham, kan noget helt specielt.

– Jeg har sejlet en del før i det sydfynske, og for mig er det ægte jordforbindelse at være på havet. Når jeg er på en båd, kan jeg virkelig mærke jordens bevægelser.

Blafferne vender typisk tilbage til Danmark i april eller begyndelsen af maj, når vinden er vendt og sommeren kommer tilbage til den nordlige halvkugle.