Cykeltaxafirmaer: Kommunen har ødelagt vores forretning

Licensordning risikerer at lukke københavnske cykeltaxafirmaer Foto: VirtualTourist
Licensordning risikerer at lukke københavnske cykeltaxafirmaer
Foto: VirtualTourist

To af Københavns største cykeltaxafirmaer er i økonomiske problemer og frygter, at de snart kan blive nødt til at dreje nøglen om.

Årsagen til deres vanskeligheder er, at Københavns Kommune med virkning fra den 1. april i år reducerede antallet af cykeltaxalicenser i Indre By fra 233 til 50. Det skete,  fordi Københavns Kommune havde modtaget en lang række klager fra både trafikanter og erhvervsdrivende omkring Strøget, som følte, at de mange cykeltaxaer var til stor gene.

Dengang forudså Gili Bassan, indehaver af Copenhagen Rickshaw, at de nye regler ville få store konsekvenser for cykeltaxabranchen. Nu – et halvt år senere – må han sande, at hans egen forretning ikke længere kan løbe rundt.

– Rickshaw-forretningen er mere eller mindre slut. I sommer lejede jeg kun to cykler ud, fortæller han.

Læs også: Københavns cykeltaxaer forvises fra bybilledet

Gili Bassan forklarer, at de 50 licenser, der uddeles en gang om året efter først-til-mølle princippet, primært blev givet til private chauffører fra østeuropæiske lande som Rumænien, Bulgarien og Polen. Disse chauffører kører på deres egne cykler, og dermed har han ikke længere nogen at leje sine cykler ud til.

Rickshaw-forretningen er mere eller mindre slut. I sommer lejede jeg kun to cykler ud.

Gili Bassan, ejer af Copenhagen Rickshaw

Hos Flying Tigers, der også udlejer cykeltaxaer, melder ejer Alkis Constantouris om lignende problemer. Han lejede syv cykler ud i sommers.

– Det går ikke meget bedre hos os. Vi står i samme situation. Det er meget svært at udleje, da alle de chauffører, der kører nu, kører på deres egne cykler, forklarer han.

Alkis Constantouris mener også, at de nye regler forringer sikkerheden for passagererne.

– Hvis du kører med en taxa fra et firma, så behøver du ikke at bekymre dig om sikkerheden – den sikkerhed har du ikke, når du kører med en privatchauffør, som kører på sin egen cykel.

Begge firmaer mener, at det begrænsede antal licenser er et problem. De oplever, at kommunen trækker tæppet væk under lokale virksomheder, og at de nye regler favoriserer de østeuropæiske chauffører.

EL: En balancegang

I Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg giver borgerrepræsentant, Allan Ahmad (EL), ikke meget for udlejningsfirmaernes kritik.

– Jeg har ikke noget imod, at østeuropæere kører cykeltaxa, hvis det er på lige vilkår med de danske. Hvis ikke udlejningsfirmaerne har overenskomster med dem, som de udlejer cykeltaxaerne til, så er det på lige vilkår med alle andre, siger han.

Læs også: Københavnske cykeltaxaer skal reguleres

Københavns Kommune begyndte at regulere cykeltaxaer allerede i 2012, og beslutningen om kun at udstede 50 licenser er et forsøg på at begrænse antallet af cykeltaxaer i gadebilledet. Allan Ahmed forklarer, at det handler om at skabe en balance.

– Med taxalicenser er det en vurdering og en balancegang mellem, at vi gerne vil have cykeltaxaer, men at det ikke må blive for meget. Cykeltaxaerne bidrager til bybilledet, men alt her i verden kan tage overhånd. En gade som Strædet må ikke gå hen og blive en ren ’rickshawgade’.

Han opfordrer cykeltaxafirmaerne til at tage kontakt til Teknik- og Miljøudvalget, hvis de følger sig uretfærdigt behandlet, men forholder sig grundlæggende skeptisk til deres klager.

– Vi må forholde os til sagen og gå i dialog med de her firmaer. Hvis de kommer til os og er konstruktive og fortæller os, hvad deres reelle bekymring er, så kan vi godt kigge på det, men hvis det handler om, at de bare gerne vil tjene penge, så er det useriøst.

K: Ordning skal evalueres

For Jakob Næsager (K), der også sidder i Teknik- og Miljøudvalget og var med til at indføre licensordningen, er kritikken ny. Han er dog åben over for at gå cykeltaxalicenserne efter i sømmene og undersøge, om de har haft en anden effekt end tilsigtet.

– Vi skal have ordningen evalueret, og derfor vil jeg bede om at få den bragt op i (Teknik- og Miljø, red.) udvalget. Så må forvaltningen undersøge, hvilken effekt, den har haft på cykeltaxamarkedet, siger han.

Ordningen med 50 licenser har foreløbig kørt i et halvt år. Adspurgt om det kan komme på tale at udvide antallet af licenser til næste år, er Jakob Næsager ikke afvisende:

– Det vil jeg bestemt ikke udelukke. Men der er en grænse for, hvor mange cykeltaxaer, byen kan bære.

Må smide cykler ud

Hos både Copenhagen Rickshaw og Flying Tigers har man allerede taget konsekvensen af de nye regler. Begge firmaer fortæller, at de forsøger at sælge ud af deres cykeltaxaer, men det går trægt, og Gili Bassan ser kun én anden udvej, hvis det ikke lykkes ham at få sine cykler solgt.

– Hvis jeg ikke kan komme af med cyklerne, så må jeg jo smide dem ud.