Danske mænd skal oplyses om menneskehandel

Det vides ikke prævis hvor mange kvinder som handles til Danmark, da der er sorte tal. De fleste af kvinderne kommer fra Nigeria eller Rumænien. Kilde: Nadia Jung, kampagneleder hos Reden International. Foto: www.eutrio.be
Det vides ikke præcis hvor mange kvinder som handles til Danmark, da der er sorte tal. De fleste af kvinderne kommer fra Nigeria eller Rumænien.
Kilde: Nadia Jung, kampagneleder hos Reden International.
Foto: www.eutrio.be

Formålet med kampagnen ”Stop Trafficking” er at gøre særligt danske mænd bevidste om, at menneskehandel også er et problem i Danmark, og ikke kun ude i den store verden. Reden International, som er et værested for kvinder i prostitution, står bag kampagnen. Den løber af stablen fra den 13.-18. oktober, da det er EU’s ”Anti Trafficking Day” lørdag den 18. oktober.

Malene Muusholm, som er konstitueret leder hos Reden International, forklarer, hvorfor problemet er relevant at oplyse om i en dansk kontekst:

– Vi kan ikke diskutere trafficking (menneskehandel red.) uden at diskutere prostitution generelt. Faktum er, at det langt overvejende er mænd, der bruger penge på prostituerede. Derved er danske mænd med til at gøre det lukrativt for bagmændene at tvinge udenlandske kvinder ind i prostitution, forklarer hun på hjemmesiden redenkoebenhavn.dk

– Jeg tror helt klart, at der er behov for mere oplysning. Det er jo svært at gennemskue, hvilke prostituerede som er ofre for menneskehandel. De går jo ikke rundt med et skilt om halsen.

Nadia Jung, kampagneleder hos Reden International

Prostituerede i Danmark kan være handlede kvinder

Menneskehandel i Danmark eksisterer altså fordi, der er et marked for det, og derfor vurderer Reden International, at oplysningskampagnen er nødvendig. Kampagneleder for ”Stop Trafficking” Nadia Jung mener, at der er behov for en øget bevidsthed om menneskehandel i Danmark:

– Kampagnens formål er at få folk til at huske på, at der findes menneskehandel i Danmark. Der er selvfølgelig mange, som godt er klar over, at der findes menneskehandel, både i hele verden og Europa. Men mange er ikke klar over, at det sker lige for næsen af dem, siger hun.

Nadia Jung oplever derfor, at det er vigtigt at oplyse danskerne om, at prostituerede i Danmark kan være handlede kvinder, hvis man skal komme problemet til livs:

– Jeg tror helt klart, at der behov for mere oplysning. Det er jo svært at gennemskue, hvilke prostituerede som er ofre for menneskehandel. De går jo ikke rundt med et skilt om halsen, siger hun.

Læs også: Bagmænd udnytter Danmark til sex-trafficking

Kendte danske mænd stiller op for Stop Trafficking

Med kampagnen, som kører på sociale medier, forsøger man at få danske mænd til at tage stilling til menneskehandel, og især kvinder som bliver handlet til prostitution, forklarer Nadia Jung:

– Vores målgruppe for kampagnen er primært mænd i alderen 18-35 år. Vi har valgt den aldersgruppe, fordi vi tænker, at der er man stadig påvirkelig for sådan en kampagne, og der er man mest aktiv på de sociale medier, ifølge de statistikker vi har baseret det på, siger hun.

Kendte danske mænd som radiovært Peter Falktoft, bokseren Mikkel Kessler og musikere som Thomas Helmig og Shaka Loveless deltager i kampagnen på sociale medier. Og det er vigtigt for at nå ud til den rette målgruppe, mener kampagneleder Nadia Jung:

– Vi har helt bevidst valgt danske mænd, fordi mænd taler bedre til mænd. Man kan sige, at Reden International arbejder med menneskerettigheder, men vores primære fokus er på kvinder, som er handlet til prostitution i Danmark, og derfor har vi forsøgt at appellere til mænd, siger hun.

Det er dog ikke kun kendte danskere, som forholder sig til menneskehandel via sociale medier:

– Helt almindelige danskere har heldigvis også taget aktiv stilling i form af selfies og hashtags på de sociale medier, siger Nadia Jung.
 


Oplysningskampagne løser ikke problemet

Der er en udbredt tendens til, at føre kampagne via sociale medier, fremhæver Nadia Jung. Der er dog også en potentiel risiko ved det, mener hun:

– Sociale medier er en døgnflue, men samtidig noget som bliver set af mange mennesker på kort tid. Det er lidt risikabelt, for det er nemt at scrolle videre, og bare trykke ”like”, og i princippet ikke have læst alt om det, siger hun og fortsætter:

– Men fordi kampagnen kører over flere dage, og vi har valgt en bred skare af kendte mænd, som gerne skulle appellere til den brede befolkning, så tror vi på, at det har en effekt, siger Nadia Jung.

Oplysning løser dog ikke problemet, men er et skridt i den rigtige retning, fremhæver kampagnelederen:

– Oplysning er et godt sted at starte i forhold til denne her problematik. En kampagne kommer ikke til at reducere antallet af ofre for menneskehandel på et par dage, men folk skal jo først være opmærksomme på problemet, siger Nadia Jung.

En undersøgelse fra 2013, som Ligestillingsministeriet har foretaget, viser, at 15 procent af de adspurgte danske mænd mener, at det er et problem at købe sex af en handlet kvinde, skriver tv2lorry.dk.