Danske NGO’er er blevet mere digitale

 

 

Kommuner tilbyder en service som skal gøre det lettere at blive frivillig. Foto: Pixabay

 

Hvordan bruger man online platforme til at lave frivilligt arbejde?

Det spørgsmål hører de ofte for tiden hos interesseorganisationen Center for Frivilligt Socialt Arbejde (CFSA), der hjælper danske NGO’er med at udføre- og blive bedre til frivillighed.

Sabitha Sara Krøgholt Jørgensen, der er konsulent og rådgiver i CFSA, oplever en stor efterspørgsel på undervisning i online tilstedeværelse blandt de danske NGO’er.

En række gode råd, hvis du skal bruge online platforme:

    • Tænd kameraet.

 

    • Sæt kameraet korrekt, så du kommer i øjenhøjde.

 

    • Du skal helst ikke lave alt muligt andet imens, fordi det er vigtigt at være til stede.

 

    • Du skal også helst sørge for at slukke din mikrofon, når du ikke taler, så andre ikke bliver forstyrret af dine omgivelser.

 

  • Kilde: Center for Socialt Frivilligt arbejde

– Foreningerne kan godt se, at det digitale univers er kommet for at blive. De vil derfor gerne kunne tilegne sig de nødvendige kompetencer, siger hun.

Husk virtuel hyggesnak

De digitale løsninger, forklarer Sabitha Sara Krøgholt Jørgensen,  består som regel i, at frivilligeforeninger bruger virtuelle værktøjer som Zoom eller Microsoft Teams, til at holde møder og arrangere undervisning. En aktivitet, der var udfordret af regeringens coronarestriktioner.

Hos Red Barnet har man netop forsøgt sig med at lynuddanne sine frivillige ved brug af digitale platforme under nedlukningen. Webinarer, samtaleguides og video har været et vigtige værktøjer i arbejdet med at give deres frivillige de nødvendige redskaber til løse deres opgaver, fremgår det af foreningens hjemmeside.

Læs også: Organisation: Mange unge vil gerne arbejde frivilligt, men shopper rundt

Teknologiens opblomstring har den fordel, at folk kan mødes på kryds og tværs af geografiske områder, og det har givet flere frivillige mulighed for at deltage i et foreningsliv, fortæller Sabitha Sara Krøgholt Jørgensen. Men hun undestreger også, at teknologien med fordel også kan bruges til andet end undervisning og formelle møder.

– Det er også vigtigt at hyggesnakke. Det vil sige at lave sociale ting sammen som for eksempel at strikke eller udveksle opskrifter. På den måde mødes folk i interessefællesskaber.

Alt kan ikke flyttes online

Frivillige er forskellige, og derfor er det langt fra alle organisationer, der kan flytte deres arbejde med de frivillige online.

Det fortæller Sabitha Sara Krøgholt Jørgensen.

– Der kan være en stejl læringskurve i mange foreninger, fordi flere af deres medlemmer, som skal tilegne sig online kompetencer, er over 65 år.

Hos Ældresagen har de do taget højde for dette, og benytter sig af lidt ældre og bekendte teknologier.

Kort efter den første nedlukning i marts oprettede de nemlig Ældretelefonen. Her kan ældre få en såkaldt telefonven og bliver ringet op af en frivillig med jævne mellemrum. Det har allerede spredt glæde hos 1.377 vennepar på tværs af landet.

Nedlukning påvirker de unge for meget

Et andet initiativ, der ikke bare lige kan erstattes med en digital løsning er huset kulturhuset INSP i Roskilde.

Her møder mange forskellige typer mennesker fysisk op og bruger rummet til dagligt. Daniel Nayberg, der er kulturansvarlig hos INSP, beskriver det åbne hus, som et slags lokalsammenhængskraft, hvor alle samfundslag kan mødes, snakke og inspirere hinanden.

INSP café, hvor man kan købe frokost og tage sig en kop kaffe til en flad 5’er. Foto: Sarah Breilev Vinther

– Der er såbare grupper, som har brug for at prøve sig af i vores rum. De er derfor meget afhængige af, at vi holder åbent. Vi tidligere oplevet ved normale lukninger i sommerperioden, at det påvirkede de unge enormt meget, siger han.

Han mener dog, at coronanedlukningen i foråret, ikke kun havde betydning for sårbare unge. Almindelig ressourcestærke mennesker var også mere tørstige efter et socialt sammenhold, end han havde oplevet tidligere, fortæller Daniel Nayberg.

INSP gør derfor alt, hvad de kan for at holde døren åben for dem, der har brug for det sociale samvær. Selvfølgelig med forbehold for de nødvendige restriktioner, understreger han.

 

Sådan gjorde vi: Ideen til artiklen opstod, da vi var interesseret i, hvordan frivillige organisationer havde klaret sig under corona. Vi kontaktede først Center for Frivilligt Socialt Arbejde for at høre, hvad deres erfaringer med forskellige organisationer havde været under corona. Interviewet blev foretaget over teams. Dernæst havde vi kontakt med Red Barnet, som henviste til deres hjemmesiden. Hos Ældresagen modtog vi informationer over mail. Interviewet med Daniel Nayberg blev foretaget på INSP.

Leave a Reply

Your email address will not be published.