Dating rykker ind i supermarkedet

”Livet er for kort til pyntede datingprofiler,” lyder sloganet fra den nye dating side findmignu.dk, der siden sin opstart i juli nu kan tælle godt 1000 medlemmer. Til forskel fra traditionelle datingsider er konceptet, at singlerne møder hinanden ”live”, enten til arrangementer på offentlige steder eller tilfældigt på gaden. Et armbånd eller et andet diskret kendetegn skal sikre, at man kan spotte hinanden, f.eks. når man er en tur på museet eller står over køledisken i Netto. Hovedet bag konceptet, Birgitte Johnson, fortæller i en pressemeddelelse, at ”hele idéen er at skabe en datingplatform, hvor man ikke kan gemme sig bag falske profiler, men ser hinanden i øjnene fra starten.

” Indtil videre bliver der afholdt arrangementer for medlemmerne to gange om ugen i landets fire største byer samt trekantsområdet ved Kolding. Det kan være alt fra en tur i Ikea til øl- eller vinsmagning," forklarer Birgitte Johnson.

Gitte Maria Henningsen på 39 år har været bruger siden hjemmesiden blev oprettet. Før har hun forsøgt sig med mere traditionel netdating.

”Med findmignu.dk går vi tilbage til de gamle metoder, hvor man ikke bare sidder og gemmer sig bag en skærm. Det er det, jeg godt kan lide,” siger hun. Hun mener, at det giver noget mere autentisk, når man fra starten møder hinanden ansigt til ansigt.

”En ting er at kommunikere på skrift, men der, hvor man virkelig finder ud af, om der er kemi, er, når man står overfor personen og kan se personens mimik og udstråling,” siger hun.

Offline og online flyder mere og mere sammen

Ekspert i sociale medier Thomas Bigum mener, at den nye datingside er et godt eksempel på, at grænserne mellem online og offline bliver mere flydende.

”Der er noget kropssprog forbundet med flirten, som fungerer bedst offline, men på den anden side er det nemmest at finde de andre singler online,” forklarer han. Selvom findmignu.dk på den måde fanger tidens ånd, kan man ifølge ham sagtens spille mere på samspillet mellem de to verdener. F.eks. foreslår han at give brugerne gode råd via deres smartphones, imens de færdes på de offentlige steder eller sende samtaleemner ud til brugerne for at komme væk fra den traditionelle date-jargon.

Konceptet er stadig nyt

Gitte Maria Henningsen har indtil videre været med til cirka ti begivenheder, og selvom hun endnu ikke har mødt ham, har hun haft positive oplevelser.

”Man falder tit i snak med folk over tegnet. Hov du har noget jeg kender der, og så får man under alle omstændigheder en hyggelig snak,” siger hun. Selvom tegnene er så diskrete, at kun de indviede kan genkende dem, er mange lidt tilbageholdende med at tage det i brug, kan Gitte fortælle. Dog fornemmer hun, at flere og flere ”kommer ud af busken.”

En bred målgruppe

På hjemmesiden lyder det, at målgruppen er for alle seriøse singler over 18 år. Ekspert i sociale medier Thomas Bigum er skeptisk over for den brede strategi, da han mener, at man ikke kan favne alle. Han er også af den opfattelse, at konceptet nok mest appellerer til de lidt ældre og måske fraskilte singler. Gitte Maria Henningsen derimod synes, det er rart, at der ikke er nogen restriktioner for, hvem der må være med og har set folk i alle aldre gå rundt med kendetegnene.

Læs også: Få et godt sexliv efter de 50 år

Læs også: Derfor kaster vi os ud i det nye forhold