De københavnske biblioteker hitter i aftentimerne

Selvbetjent Åbningstid har fået flere københavnere til at bruge bibliotekerne Foto: Abhi Sharma
Selvbetjent Åbningstid har fået flere københavnere til at bruge bibliotekerne
Foto: Abhi Sharma

Vidste du, at du har nøglen til Københavns biblioteker i din pung?

Siden 2013 har bibliotekerne nemlig givet københavnerne mulighed for at lukke sig ind med sundhedskortet ud over den sædvanlige åbningstid, og det har været en stor succes.

Det viser en rapport fra Kultur- og Fritidsforvaltningen. Der lånes og afleveres bøger, studeres, læses og leges som aldrig før. På kun to år har tiltaget nemlig fået det samlede besøgsantal til at stige med 19 procent, så der i dag er 4,6 mio. årlige besøgende på Københavns biblioteker.

Læs også: Overblik: Her koster det mest at glemme at aflevere sine bøger

Og ledelsen på bibliotekerne klapper i hænderne over idéen om at give de travle københavnere mulighed for at bruge kulturtilbuddet, når det lige passer ind i hverdagen. En af de særligt begejstrede er Mogens Holm, der er leder på Østerbro Bibliotek.

– I starten frygtede vi jo, at folk ville flytte ind, sætte ild til bøgerne og opføre sig tosset, men de beviste det direkte modsatte. For da vi så trykkede på knappen, gik hjem og sagde ’nu må de passe sig selv’, så tog folk tilbuddet til sig, og opførte sig fuldstændig, som de plejede. Endda mere ansvarsfuldt, siger han.

‘Christianshavn er Christianshavn’

Jan Henriksen, der er leder på både Islands Brygge og Christianshavns Bibliotek, oplever også, at brugerne har taget godt imod tiltaget, men at byrummet omkring de to biblioteker byder på forskellige udfordringer.

Selvbetjent Åbningstid

  • I 2013 bevilligede Kultur- og Fritidsudvalget 18,6 mio. kr. til implementering af Selvbetjent Åbningstid på biblioteker, kulturhuse og idrætsanlæg i Københavns Kommune.
  • Der er 3,8 mio. tilbage i budgettet som forsat skal bruges på forbedringer.
  • Før 2013 var Københavns biblioteker kun åbne fra 10-16.
  • I dag har de som udgangspunkt åbent fra 08-22 og Islands Brygge fra 07-24.
  • Der er sket en stigning i den samlede besøgsprocent på bibliotekerne på 19% fra juni 2014 til juni 2016.
  • 4,6 mio. besøger årligt Københavns biblioteker.

– På Islands Brygge får vi nærmest kun positive tilkendegivelser. På Christianshavn siger beboerne også, at de er glade for løsningen, men her kan de møde nogle mennesker, som de godt kan være lidt utrygge ved. Christianshavn er Christianshavn. Og der kommer nogle andre folk, end der kommer på Islands Brygge, siger han.

Der har været episoder, hvor folk har røget eller drukket alkohol på Christianshavns Bibliotek, og der har også været tilfælde, hvor hjemløse har lagt sig til at sove i børnebibliotekets sofaer. Det er dog kun 13 procent af de adspurgte borgere i rapporten, der føler sig utrygge, og hændelserne ændrer heller ikke på, at Jan Henriksen overordnet set er meget glad for, at borgere har nøglen. På Islands Brygge har tiltaget endda været så stor en succes, at de har valgt at udvide åbningstiden yderligere fra 07-24.

– Det er rart, at man kan komme, når det passer i ens tidsplan og kalender og betjene sig selv. Det giver jo en stor frihed, siger Jan Henriksen.

Læs også: Bibliotekarer frygter for deres arbejde

Tine Garsdal, leder på BIBLOTEKET Rentemestervej i Nordvest, kan også genkende de områdebestemte udfordringer, og refererer til fordelene ved området omkring Islands Brygge.

– Der bliver jo ikke færre fattige, flygtninge og husvilde. Og så længe der er varme og rindende vand, er det jo et attraktivt sted at opholde sig. Vi er jo i Nordvest her, så det er klart, at det er noget andet end for eksempel Islands Brygge, hvor alle børnefamilierne bor, siger hun.

Hvem kan nu hjælpe?

Ifølge rapporten fra Kultur- og Fritidsforvaltningen er en anden udfordring, som 23 procent af de adspurgte borgere udpeger, det manglende personale. Det er særligt de ældre, der savner den personlige betjening, der er blevet skåret i, som en del af Selvbetjent Åbningstid.

På Hovedbiblioteket oplever de dog ikke, at det er et problem.

– Når vi har spurgt brugerne i uofficielle undersøgelser, giver de udtryk for, at det faktisk betyder mere for dem at have adgangen til biblioteket udenfor den normale åbningstid end at få den personlige betjening, for den ved de jo, at de kan få i dagtimerne, siger afdelingslederen for Intern Service, Anne Poulsen.

Der blev blev afsat 18,6 mio. til projektet Selvbetjent Åbningstid, og i 2017 skal de 3,8 mio., der stadig er tilbage i puljen, bruges på forbedringer. Kultur- og Fritidsforvaltningen foreslår eksempelvis, at man kan imødekomme de, der savner betjeningen ved at have en fast aften om ugen, hvor der kan være bemanding.

Anmeldelser

NetAvisen har bedt udvalgte biblioteker i kommunen give konceptet Selvbetjent Åbningstid stjerner fra 1-5. Ledelsen har indtænkt brugernes modtagelse af konceptet, medarbejdernes oplevelser, eventuelt hærværk samt tekniske problemer og forsøgt at give stjerner efter den samlede opfattelse af projektets succes. Tryk på kortet for at se stjerner og en kommentar fra ledelsen.