Forsker: Demokrati er ikke en tilbudsvare

Det er forkert at anskue demokratiet som en vare og borgeren som forbruger, mener forsker  Foto: Flickr, Thomas
Det er forkert at anskue demokratiet som en vare og borgeren som forbruger, mener forsker
Foto: Flickr, Thomas Rousing

På trods af en stor reklamekampagne til kommunalvalget sidste år, der skulle få folk til at stemme, så bør man ikke reklamere for demokratiet, mener Lars Pynt Andersen, der forsker i reklamer og virksomhedsstrategi på Syddansk Universitet.

Lars Pynt Andersen mener slet ikke, at vi kan sammenligne noget så vigtigt som at stemme til et valg med et produkt, der skal reklameres for.

– Jo mere vi taler om, at vi er kunder, der skal købe nogle produkter i en biks, jo mere overfladisk bliver det, fortsætter han.

Borgeren som forbruger

Hvis man aktivt går ind og reklamerer for demokratiet, sætter man borgeren i en rolle som forbruger, og det er, ifølge Lars Pynt Andersen, dybt problematisk.

– Det politiske system burde kunne “brande” sig selv, siger han.

Hvis man skal have folk til at stemme, er “branding” for snæver en ramme. Der er også brug for reel samfundsdeltagelse.
Lars Pynt Andersen,  forsker i reklamer og virksomhedsstrategi på Syddansk Universitet

Men Lars L. Nielsen, der er direktør for Public affairs afdelingen hos reklamebureauet PrimeTime kommunikation, som førte kampagnen “Tænk dig om før du ikke stemmer” i forbindelse med kommunalvalget sidste år, synes, at det er vigtigt, at vi reagerer på impulser og stemmer, når vi bliver grebet af lysten. Lidt ligesom når vi ser en tilbudsvare på hylden i supermarkedet.

Læs også: TV: Unge ligeglade med Europa-Parlamentet

-En stor del af befolkningen ser ikke en sammenhæng mellem deres hverdag og Europa-Parlamentet, men når folk bliver opmærksomme og engagerede i valget, ved fx et debatmøde på en uddannelsesinstitution, så skal man fange dem med det samme. Man kan ikke forvente, at de går ned og stemmer en måned senere, siger han.

Det skal vedrøre vores hverdag

For at få folk til at stemme skal der, ifølge Lars L. Nielsen, gøres en indsats for at få folk til at forstå, at valget også handler om dem.

– Hvis du kan gøre demokratiet til en kamp om folks hverdag, så har du også en meget stor fordel ved en kampagne, siger han og fortsætter:

– Hver gang vi har en offentlig debat om noget, der omhandler dig, så har du også en højere grad af forståelse for, hvem der tager beslutningerne.

En holdning som stemmer ganske fint overens med Lars Pynt Andersens bud på, hvordan man skal kunne øge valgdeltagelsen.

Læs også: Lektor: Lemminge-journalister giver gratis reklame til kampagner

– Hvis man skal have folk til at stemme, er “branding” for snæver en ramme. Der er også brug for reel samfundsdeltagelse, forklarer han.

En samfundsdeltagelse, der måske kan skabes ved, at gøre borgeren opmærksom på, hvor i deres hverdag de bliver påvirket af de valg, der træffes af fx folketingspolitikere og Europa-parlamentspolitikere.

En ting er sikkert. Det er ikke let at få folk til at stemme.

– Jeg tror, at man skal erkende, at det ikke er en snuptags-løsning at få flere til at stemme til Europa-parlamentsvalget, siger Lars L. Nielsen.