Det er blevet nemmere at finde en P-plads på Frederiksberg

Foto: Victoria Morgensol
Frederiksberg blev den 1. april 2015 ændret til en stor parkeringszone, der skulle give flere parkeringspladser til borgerne i kommunen. Foto: Victoria Morgensol.

Efter at have kørt tredje runde i jagten på en ledig parkeringsplads uden held, ender det med at blive pladsen flere gader væk. Dét er noget alle kan nikke genkendende til, og det var i særdeles grad hverdag for beboerne i Frederiksberg Kommune indtil for et halvt år siden.

Kommunen valgte, at der den 1. april 2015 skulle indføres nye parkeringsregler, hvor det efter to timers gratis parkering er blevet en betalingszone som andre steder i København. Før var det flere steder gratis hele døgnet.

Det viser sig nu at have haft en positiv effekt. Sådan lyder det fra både kommunen, parkeringsvagter og en række borgere.

– Inden de nye regler kom, oplevede jeg tit, at det var umuligt at finde en parkeringsplads, og at nogle biler holdt samme sted flere dage i træk. Det var rigtig irriterende, at jeg tit ikke kunne få parkeringsplads tæt på min lejlighed, siger Jonas Nissen, som bor i Frederiksberg Kommune.

Læs også: Færre parkeringspladser i Indre By

Målet med de nye parkeringsregler var, at der skulle være bedre mulighed for at få parkeringspladser for Frederiksbergs borgere, da mange var utilfredse med, at det generelt var rigtig svært at finde en ledig parkeringsplads.

– Jeg er glad for, at der er blevet lavet nye regler. Jeg kan klart mærke en forskel fra før til nu. P-pladserne er meget lettere at finde. Man skal ikke længere køre hele Frederiksberg rundt for at finde en, siger Jonas Nissen.

Stor stigning af henvendelser
Kommunen kan også mærke den positive effekt, da de i løbet af det sidste halve år har modtaget flere henvendelser fra borgere end normalt, der fortæller, hvor glade de er for de nye regler. Parkeringschefen i Frederiksberg Kommune, Poul Eldrup, forklarer, at det blandt andet er en af de måder, de mærker, at der er sket en forbedring.

– Vi mærker det på mange måder. Vi kan også mærke det på, hvor svært eller hvor let det er at finde en ledig parkeringsplads. Så vi har en klar fornemmelse af, at det er blevet bedre, siger han.

Kommunen har endnu ikke evalueret de nye regler, da man først skal gentage sidste års parkeringsundersøgelse i november måned. Først derefter ved man mere præcist, hvordan borgerne har oplevet de nye regler. Kommunen har dog en forventning om, at der er sket en klar forbedring i forhold til sidste års undersøgelse.

Læs også: Frederiksberg uenig om P-vagters brug af kamera

Parkeringsvagterne mærker også en markant forskel. Parkeringschefen Poul Eldrup fortæller, at han ikke selv befinder sig så meget på gaden, men at parkeringsvagterne fortæller ham, at det er også deres oplevelse, at der er kommet mere plads i byen. En af dem er Mark Hansen.

– Jeg kan mærke en stor forskel, især i dagtimerne og weekenden, hvor jeg ser flere ledige parkeringspladser end før. Og så er der mange borgere, der henvender sig til mig, når jeg for eksempel står og skriver en afgift. De virker glade og fortæller, at de også kan mærke en forskel, og det er jo godt, siger Mark Hansen, parkeringsvagt i Frederiksberg Kommune.

Parkeringsregler

  • Beboerlicens ingen ændring – 150 kr. om året
  • Pendlerlicens steg med 400 kr. om måneden
  • Erhvervslicens ingen ændring – 1200 kr. om året
  • Endagslicens kan ikke længere benyttes
  • De første 2 timers er gratis
  • Herefter 10 kr. for 3. time, 25 kr. for 4. time
  • Max 70 kr. for en hel dag

Kilde: Frederiksberg Kommune.

Farvel til ferie-gæster
Der er forskel på, hvor let eller svært det er at finde en parkeringsplads alt efter, hvor i byen man befinder sig, forklarer parkeringschefen. Den mest centrale del af Frederiksberg, hvor forretningerne ligger, var også et betalingsområde før, så der forventer han ikke, at der er sket lige så meget, som der er i den vestlige del af Frederiksberg, hvor det hidtil har været gratis.

Steder, hvor folk ikke skal betale for at parkere, er altid meget mere populære end steder, hvor der skal betales. Det gælder især for folk, der holder der over længere tid og måske er på vej på flere ugers ferie.

– Når det er gratis at parkere, er det jo altid attraktivt. Vi har før lagt mærke til, at folk har parkeret deres bil, fundet kufferten frem, og haft kurs ned til en metrostation. Og så tager de tre uger til Gran Canaria, siger Poul Eldrup.

Det er nogen af de bilister, som Frederiksberg er sluppet af med, da det nu koster 70 kr. om dagen at parkere i Frederiksberg Kommune. Det var også det mål, som kommunen havde, da de havde en fornemmelse af, at det var mange af dem, der fyldte parkeringspladserne.

Læs også: Ekspert: Frederiksberg skal stoppe parkerings-piberi

Det kan stadig forekomme problematisk at finde en parkeringsplads i den centrale del af Frederiksberg, hvor ændringen ikke har været lige så stor, fortæller parkeringsvagten Mark Hansen.

– Der kan stadig være kaos i det centrale Frederiksberg, hvor det kan være svært at finde en ledig parkeringplads. Det er nok ikke der, der er sket det helt store. Men det kan især mærkes i den vestlige del af Frederiksberg, siger han.