Det går skidt for elbilerne

Foto: CLEVER
Foto: CLEVER

170.000 nye personbiler blev i 2012 solgt i Danmark, men kun 527 af dem var elbiler. En forsvindende lille del, især i forhold til, hvad der var blevet spået.

– Det er ikke nogen hemmelighed, at salget ikke er gået så stærkt, som vi havde håbet på, fortæller Lise Kirkegaard, der er kommunikations- og marketingsdirektør hos CLEVER. Trafikstyrelsen, Energistyrelsen og CLEVER står i samarbejde bag forskningsprojektet Test-En-Elbil, der har til formål at skaffe viden om elbiler og opladning.

LÆS OGSÅ: Test-En-Elbil

Grunden til elbilen ikke har haft sit gennembrud er, at der er en række barrierer, der skal overkommes først. De private forbrugere har blandt andet et stort fokus på rækkevidden og frygter, at elbilen ikke er tilstrækkelig til deres forbrug. Forskningsprojektet viser dog, at elbilen er i stand til at dække de fleste danskers behov, idet mere end 75 procent af alle testpiloternes ture var under 50 kilometer – vel at mærke samtidig med, at der forsat var masser af strøm på elbilernes batteri. Det var således ikke bilens rækkevidde, der begrænsede længden af turene.

– Ser man i praksis på, hvordan en personbil bliver brugt, så vil en elbil kunne dække 80-90 procent af alle danskeres kørselsbehov. Der er meget få danskere, der kører længere end 100-120 km. om dagen, forklarer Lise Kirkegaard og henviser her også til en undersøgelse, som Trafikstyrelsen fortaget.

Hun uddyber, at det nu er et spørgsmål om at gøre danskerne trygge omkring det. Infrastrukturen er på plads, og elbilerne fungerer som almindelige biler, og det skal danskerne informeres om.

– Det er først nu vi reelt er klar, det er nu vi har infrastrukturen på plads med ladeløsninger over hele landet og har en vifte af fabriksproducerede lækre biler. Det er først nu man med rimelighed kan forvente, at der kommer en volumen i markedet, siger hun.

Lille stigning i salget.
I dag er det primært kommuner og virksomheder, som har mod på elbiler, men der er en stigende interesse fra private. Men der har dog været en stigning også sidste år. Mens der i 2010 blev solgt 50 elbiler, oplyser de Danske Bilimportører, at der i år 2011 blev solgt 463 og 527 i 2012.