I dag træder regionerne for alvor ind i kampen om stemmer til regionsvalget. Det sker med en landsdækkende valgkampagne fokuseret på seks såkaldte dilemmaer blandt andet i radio, aviser, tv, på postkort, på busser og i videoer på YouTube.
Kampagnen skal involvere borgerne og gøre det konkret, hvad deres stemme går til, forklarer kommunikationschef hos Danske Regioner Jacob Winther.
Men kan sådan en kampagne faktisk gøre en forskel?
– Sandsynligheden for, at de har en effekt er ikke vældig stor, og det er lidt uanset kampagnens indhold, vurderer Roger Buch, som er forskningschef på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Vi sætter fokus på, hvad regionerne laver. Vi fortæller, hvad folk egentlig får indflydelse på, og det skulle så gerne få nogle til at stemme
Jacob Winther, kommunikationschef hos Danske Regioner
Samme pointe kommer fra Rasmus Kleis Nielsen, som forsker i valgkampagner på Roskilde Universitet.
Læs også: Øhh, er der også regionsvalg?
– Vi ved fra mange studier i kampagnekommunikation, at de har en tendens til kun at nå dem, der i forvejen er engagerede, forklarer han.
Regionernes seks spørgsmål
- Hvordan får vi mest sundhed for pengene?
- Hvordan skal vi bruge tvang i psykiatrien?
- Hvor længe skal du vente på skadestuen/akutmodtagelsen?
- Hvornår skal vi bruge den dyre medicin?
- Hvornår skal bussen køre?
- Hvor skal du gå i gymnasiet?
Den landsdækkende kampagne er lavet af Danske Regioner i samarbejde med landets fem regioner.
Konkret er godt
Alligevel er Rasmus Kleis Nielsen positivt stemt over for den involverende dilemma-idé. En af udfordringerne er nemlig ifølge ham, at folk har svært ved at relatere til de tekniske diskussioner, som fylder meget i politik.
– Hvis man kan gøre det konkret og mere hverdagsnært, så er det generelt en god ting, vurderer han.
Og det er altså tanken bag kampagnen, forklarer Jacob Winther, som er kommunikationschef i Danske Regioner, der sammen med landets fem regioner står bag den fælles kampagne for regionsvalget.
Det vil være meget, meget vanskeligt at diskutere det spørgsmål, når folk ikke ved ret meget om det regionale niveau i forvejen
Roger Buch, forskningschef på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
– Vi sætter fokus på, hvad regionerne laver. Vi fortæller, hvad folk egentlig får indflydelse på, og det skulle så gerne få nogle til at stemme, mener Jacob Winther.
For vanskelige spørgsmål
Også forskningschef Roger Buch påpeger, at dilemmaer kan være virksomme:
– Det er udmærket arbejde med dilemmaer, for det er det, politik handler om: At vælge mellem mange ting, som er gode, men som vi ikke kan få det hele af, siger Roger Buch.
Springet fra at præsentere sådanne dilemmaer og så få folk til at gå hen at stemme er dog stort, vurderer han.
Forudsætningen, for at sådan en type kampagne kan blive en succes, der styrker lokaldemokratiet, er, at den foregår i et tæt samspil med de politikere, folk kan stemme på
Rasmus Kleis Nielsen, forsker i valgkampagner på Roskilde Universitet
Desuden er et problem ved de seks dilemmaer, som Danske Regioner præsenterer, at de ikke er decideret dilemmaer, men snarere åbne spørgsmål. Og her er eksempelvis ‘Hvordan får vi mest sundhed for pengene?’ meget vanskeligt at svare på, vurderer Roger Buch:
– Det vil være meget, meget vanskeligt at diskutere det spørgsmål, når folk ikke ved ret meget om det regionale niveau i forvejen.
Politikerne skal på banen
Uanset om regionernes kampagne kan have en virkning på folks motivation for at stemme, er det afgørende, at politikerne også kommer på banen, forklarer Rasmus Kleis Nielsen:
– Forudsætningen, for at sådan en type kampagne kan blive en succes, der styrker lokaldemokratiet, er, at den foregår i et tæt samspil med de politikere, folk kan stemme på.
Læs også: Danske Regioner retter kritik imod DR
– Det er jo nu engang ikke systemet, folket stemmer på, men politikerne, fastslår han.
Man skal passe på med at tro, at man fra centralt hold kan identificere de dilemmaer, folk skal forholde sig til rundt om i landet
Rasmus Kleis Nielsen, forsker i valgkampagner på Roskilde Universitet
Hos Danske Regioner fremhæver man hjemmesiden RV13.dk som den fælles platform for regionsvalget, som samler alle oplysninger, og hvor kandidaterne også selv kan komme på banen:
– Her er det op til kandidaterne selv at oprette debatter, forklarer Jacob Winther fra Danske Regioner.
Lokale dilemmaer
Ud over samspillet med de konkrete regionspolitikere kan et andet af kampagnens problemer være, at den er landsdækkende, forklarer Rasmus Kleis Nielsen:
– Man skal passe på med at tro, at man fra centralt hold kan identificere de dilemmaer, folk skal forholde sig til rundt om i landet.
Læs også: Derfor skal du stemme til regionsvalget
Han forklarer, at der kan være stor forskel på, hvilke udfordringer man har i forskellige dele af landet:
– De udfordringer, man har i Sønderjylland, kan være nogle helt andre end dem, man har på Vestsjælland.
På trods af at det er den samme kampagne med det samme budskab, som kører i hele landet, kan man på hjemmesiden RV13.dk gå ind under ens egen region og se, hvilke spørgsmål der debatteres.
Kampagnen kommer til at køre de næste tre uger op til valget og har til formål at styrke stemmeprocenten til regionsvalget 2013 den 19. november 2013.