Ekspert: »Delebiler vil fortsat være en parentes i miljøregnskabet«

I grafikken ovenfor kan du gå på opdagelse i GoMores medlemmer.

Delebilsordninger rykker ikke ved danske klimamålsætninger, fordi det fortsat er en niche.

Det vurderer lektor på Institut for Byggeri og Anlæg ved Aalborg Universitet, Harry Lahrmann.

Selvom der har været delebiler i Danmark i mere end 20 år, har konceptet aldrig rigtig fået luft under vingerne. Hvis der skal sættes alvorligt ind i klimakampen, mener han, at priserne på private biler istedet skal sættes op,

– Når det er så billigt at have egen bil, vil delebilsordninger aldrig slå igennem, mener lektoren.

GoMore: Vi ser stadigt flere delebiler

Hos GoMore, der er en dansk delebilsplatform for samkørsel, privatudlejning og leasing, ser de anderledes på behovet for delebiler.

– Det er de miljøbevidste, der vælger delebiler til, fordi de vil have en anden ydelse, som de ikke kan få ved at købe egen bil. Nemlig den grønne ydelse
Tommy Brøndum Olsen, bestyrelsesformanden for Danske By- og Delebiler

– Rekord mange anskaffer sig biler i dag. Derfor er det vigtigt for miljøet med delebilsordninger. Og vi kan se, at der kommer flere til. Det, tror vi, er en udvikling, der vil fortsætte, siger presseansvarlig hos GoMore, Jacqueline Rodriques.

Delebiler er for de miljøbevidste

HVAD ER EN DELEBIL?

Delebiler er den danske betegnelse for det, der internationalt betegnes som carsharing.

Det er en betegnelse for en ordning, hvor flere deler adgangen til en eller flere biler. Delebiler skal kunne lejes ned til en time af gangen, og de skal lejes uden chauffør.

Kilde: www.danskedelebiler.dk

Harry Lahrmann underkender ikke, at der er masser af positive miljøeffekter ved delebilskonceptet. Det rykker bare ikke noget i miljømålsætningerne, fordi det er en niche, forklarer han.

Og spørger man ham, vil delebiler næppe blive andet være en parentes i det danske miljøregnskab.

Læs også: Grøn omstilling kan gøre det dyrere at køre taxi i København

Ifølge bestyrelsesformanden for Danske By- og Delebiler, Tommy Brøndum Olsen, er segmentet, der gør brug af delebiler, meget miljøbevidste. Ud fra logikken om, at det er billigt og et bedre økonomisk alternativ til egen bil, burde flere derfor gøre brug af delebilsordninger, hvis man ønsker at spare. Men det ser ud til, at det kun er de klimabevidste, der kan se fordelen ved en delebil:

– Det er de miljøbevidste, der vælger delebiler til, fordi de vil have en anden ydelse, som de ikke kan få ved at købe egen bil. Nemlig den grønne ydelse, siger han.

Læs også: Klimarådet: Stop salg af benzin- og dieselbiler i 2030

GoMore: Brændstofbiler skal være dyrere

Hvis delebiler skal være mere end blot en niche, kræver det, at priserne på biler sættes op, mener Harry Lahrmann.

For så længe der er et marked og et udbud af billige biler, vil efterspørgslen ikke falde, mener Harry Lahrmann. Folk skal rammes på pengepungen.

Jacqueline Rodriques tvivler på, at prisstigninger er løsningen.

– Man skal ikke straffe dem, der kører alene i bil, men skabe økonomisk incitament til samkørsel og deleordninger, siger hun.

Hun mener, at der bør være nogle fordelagtige løsninger for bilister, der tager passagerer med på deres vej. Det kunne eksempelvis være en rabat for fyldte biler, når de krydser Storebæltsbroen. Det vil nemlig skabe et økonomisk incitament for dem, der kører sammen.

Sådan gjorde vi: Historien er skrevet ud fra skribentens interesse for deleøkonomi i trafikken. Alle kilder er interviewet og citeres på baggrund af telefoninterviews.

Leave a Reply

Your email address will not be published.