Ekspert: Du bliver tvunget på Facebook Home

Smartphone ligger på bord
Smartphone ligger på bord

Stifteren af Facebook, Mark Zuckerberg, siger, at Facebook Home vil blive det fremtidige Facebook. Det tror mobilekspert og chefredaktør på mobilsiden.dk, John G. Pedersen, på.

-Det skal nok gå hen at blive en succes for dem. Mit bedste bud er, at den nuværende facebook-app til Android forsvinder med tiden. Om det bliver indenfor de næste par måneder, eller om der går et halvt år, er svært at vide, siger han.

Læs også: Kraftige advarsler mod Facebook-telefon

En afstemning fortaget af mobilsiden.dk blandt mere end 1200 brugere viser, at 78 % ikke vil bruge Facebook Home. Men det kommer de til, mener John G. Pedersen.

-Det går fra at være et tilvalg til et krav, hvis du vil bruge Facebook, siger han. Han forudser, at den gamle app vil blive udfaset til fordel for Facebook Home. Og selvom folk er skeptiske nu, vil de sandsynligvis gå med til det. Det viser historien ifølge John G. Pedersen.

Læs også: Facebook sætter mobiler i front

-Hvis du skruer tiden nogen ganske få år tilbage, så var der ikke nogen, der kunne drømme om at dele billeder af sig selv eller familien på Facebook. Man kunne ikke drømme om at fortælle folk, hvor man var henne via GPS-lokation, og man kunne ikke drømme om at sidde og sende chat-beskeder i stedet for at sende SMS, siger han.

Folk overgiver sig

Facebook Home er ikke det første tiltag fra Facebook, som har vagt modstand blandt brugerne. Sidst i efteråret 2012, hvor de indførte betaling på statusopdateringer, hvis alle på ens venneliste skulle se dem. Det blev alligevel en succes specielt blandt virksomheder.

-Der sker jo hele tiden et skred i vores holdning til, hvad der er okay, og hvad vi gider være med til. Og det har vi set gang på gang med Facebook. Så hvis det bliver et krav, skal vi nok følge med. Hvorfor skal der komme en folkelig modstand imod Facebook, når folk har lagt hele deres liv derud?, siger John G. Pedersen.

I 2012 var Facebook danskernes mest besøgte internetside kun overgået af Google. Det viser tal fra Foreningen af Danske Medier. I takt med at Facebooks popularitet stiger, får de også mere magt over brugerne, mener John G. Pedersen.