Ekspert: Sundhedskampagner kan ramme forbi de usunde

Brød

Slogans som ”6 om dagen” og ”2 gange om ugen”, når ud til mange, men ikke til dem som har allermest brug for det, mener lektor på Institut for Fødevare og Ressourceøkonomi, Jørgen Dejgaard Jensen.

-Der er nok en tendens til, at sundhedskampagner ikke altid rammer de folk, som har allermest behov for at ændre deres kostvaner.

Og selvom mange danskere udmærket kender kampagner for alt mellem fiber, fisk og fuldkorn, så rammer de ifølge lektoren oftest kun ressourcestærke mennesker, som i forvejen har en sund livsstil.

Han mener at man skal gå en anden vej hvis man nå de usunde danskere.

-Så er det måske afgifter, man skal have gang i, billigere frugt og grønt eller sund mad i skolerne, mere undervisning i sundhed og bedre oplysning den vej.

Svært at ramme de vigtigste

I Fuldkornspartnerskabet, som bl.a. Fødevarestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse og Kohberg er med i, forsøger man at få danskerne til at spise mere fuldkorn, bl.a. ved at varemærke fuldkornsrige fødevarer på forskellige vis.

Her kender kampagneleder Rikke Nees udmærket udfordringen, ved at ramme personerne med mest usunde kostvaner.

– Det er fuldstændig rigtigt, at det kan være svært at ramme dem, der har allermest brug for det, siger hun.

Partnerskabet er særligt interesserede i de grupper, som spiser mindst fuldkorn. Men de 25 % med det laveste indtag, er en meget bred gruppe, som er svære at placere. Derfor har de bestilt nye tal om danskernes fuldkornsindtag fra DTU.

 

”Vi skal møde danskerne der hvor de er”

Partnerskabet forsøger også nå ud til flest muligt ved at udbrede brugen af fuldkorn til flere fødevare.

-Vi skal møde danskerne der hvor de er, og tilsætte fuldkorn i alle mulige produkter. F.eks. er det positiv at McDonald’s har puttet fuldkorn i deres boller. Og vores egne parter arbejder også for det.

I fiskebranchens kampagneafdeling, ”2 gange om ugen”, forsøger man også at ramme den brede befolkning. Sekretariatsleder, Lone Marie Eriksen fortæller, at man gerne samarbejde med supermarkeder.

-Vi udelukker ikke nogen i vores kampagner. Alle målgrupper skal jo handle ind, så under indkøbet bliver den lavt uddannede ramt lige så vel som den højtuddannede.

Fiskebranchen forsøger også at tilpasse sig danskernes hverdagsliv:

-Vi forsøger at få fisk ind i folks hverdagsretter som lasagne og burgere, pastaretter. Der skal vi få folk til at sige ”prøv med fisk i stedet for kød”, fortæller hun.