Ekspert: Trafikraseriet i Danmark er en myte

Vi ændrer ikke adfærd og bliver mere vrede i trafikken.  Foto: flickr

Manden, der står ud af sin bil med fråde om munden og antaster dig med diverse bandeord, lige før han hjemme hos konen bliver til et roligt, avislæsende gemyt, er en myte. Det mener blandt andet Birger Nygaard, som er trafikpsykolog.

Han mener ikke, at folk ændrer adfærd, bare fordi de er i trafikken.

-Det er sjældent, at folk skifter karakter. Hvis du spørger en person, om han kan nikke genkendende til at blive en helt anden og aggressiv type i trafikken, ville han nok sige nej, for sådan er det ikke.

Vi er ikke blevet mere vrede

Birger Nygaard mener ikke, at vi er blevet mere vrede i trafikken generelt. Han mener, at årsagen til, at vi taler så meget om vrede i trafikken, er fordi, vi tror, at raseriudbrud skaber ulykker.

-Nej folk er ikke blevet mere vrede i trafikken, den tror jeg ikke på. Sproget i trafikken har et øget fokus, fordi det har sikkerhedsmæssige konsekvenser.

Heller ikke vice-politikommisæren for Midt- og Vestsjælland, Steen Bischof, mener, at verbale overfald i trafikken er særligt udbredt.

-Det er ikke mit indtryk. De fleste af dem vi stopper, tager det pænt.

Vi slapper af i bilen

Birger Nygaard mener ikke, at der er forskel på den vrede, vi føler på arbejdspladsen og i trafikken. Han mener, at vreden kommer, når vi føler os pressede, og kontrollen ryger.

-Man bliver ikke sur af at køre i bil eller på cykel, men hvis noget ikke går som man har forestillet sig, bliver man sur.

Ifølge Birger Nygaard har vi ekstra meget brug for pusterummet i bilen eller på cyklen.

-Man skal have aggressionerne afviklet, inden man kommer hjem til familien. Man når at omstille sig på vejen, og derfor søger mange afstresningen i bilen.

Han mener ligefrem, at det kan være positivt, hvis der er kø på vejene.

-Jo længere køen er des bedre, så man kan nå telefonopkald og lignende.

Få afløb for frustrationerne

Psykoterapeut Jan Bjerre mener, at vi i dag er bange for at føle vrede, og derfor ikke accepterer følelsen. Og her kan trafikken faktisk være behjælpelig.

-Når vi kører bil, har vi et privat rum, hvor vi kan udtrykke vores vrede. Der er ingen normer for adfærd i trafikken, og derfor bliver det ’gratis’ at være vred.

Jan Bjerre synes ikke, at han kan give generelle råd til at slappe mere af i trafikken.

-Det er meget individuelt, og åndedrætsøvelser er svære i bilen. Det man kan gøre, er at spørge sig selv, om det er vigtigt, det man bliver vred over. Og det er sjældent.

Vreden kan være positiv

Birger Nygaard mener, at det, at folk reagerer negativt på hinanden i trafikken, er positivt. Det kan ligefrem højne sikkerheden på vejene.

-Det er jo et udtryk for, at folk er opmærksomme på hinanden i trafikken.

Han mener desuden, at vi er prægede af mediernes forfejlede fremstilling af trafikken, der beskrives som fuld af vrede og raseriudbrud.

-Mediernes billede af hvordan mennesker lever, og hvad der foregår i trafikken, er for snævert.

Læs også: Trafikeksperter: Små fartoverskridelser er de værste syndere