Eksperter ikke klar til at lægge hashtag i graven

#dkpol er et af de mest benyttede hashtags i Danmark. Det og andre er eksperter ikke klar til at sige farvel til.
#dkpol er et af de mest benyttede hashtags i Danmark. Det og andre er eksperter ikke klar til at sige farvel til.

Twitter har fornyligt antydet, at de vil droppe hashtags og en række andre funktioner. Det undrer specialist i sociale medier hos kommunikationsbureauet Bysted Rasmus Ellegaard Haukrogh, han siger:

Baggrunden
Nyhedschef hos Twitter, Vivian Schiller,  hentydede for nyligt på en amerikansk konference, at man overvejede at droppe både hashtags og @-svar, eller i hvert fald gøre dem mindre vigtige.

-Lige præcis hashtagget var jeg meget overrasket over, den synes jeg egentlig giver god mening, den er meget eksplicit.

Det folk klager over er, at det er for svært at komme igang.
Stefan Bøgh-Andersen, Twitter-ekspert

Twitter-ekspert og partner hos overskrift.dk, der følger 250.000 danskere på Twitter, Stefan Bøgh-Andersen, ser heller ikke frem til udsigten om et Twitter uden hashtags:

-Jeg håber ikke de smider hashtags ud, det er det, der gør det så spændende, at man kan finde hinanden på tværs af hinanden.

Der er behov for mere brugervenlighed

Haukrogh mener, at det er behovet for et mere brugervenligt Twitter, der er skyld i ændringerne. I undersøgelsen Twittercensus, Bysted har lavet, viser resultatet, at kun halvdelen af dem der opretter profiler bliver aktive brugere på normal basis.

Læs også: Twitterbrugere i oprør over spansk topopgør

-Vi kommer nok til at se ligesom på Facebook, at man har flere valgmuligheder, når man kreere sin besked. Der er forskellige handlinger man kan gøre, der er med til at gøre det mindre teknisk at skrive og lidt mere brugervenligt, siger Rasmus Haukrogh.

Stefan Bøgh-Andersen er enig:

-Twitter er fuldstændig anderledes end Facebook, den er fuldstændig åben, så jeg kan læse alt. Du kan læse alt. Det gælder om at finde de folk, du vil læse. Det folk klager over er, at det er for svært at komme igang.

140 tegn skal være mere 

Rasmus Ellegaard Haukrogh er ikke klar til at lægge hashtagget i graven endnu. Han forudser derfor, at man flytter funktionerne uden for kassen med de 140 tegn i stedet for at vinke helt farvel til dem. Det skal give brugerne bedre overblik. Han siger:

Læs også: Twitter-brugere: Sådan snyder du Erdogan

-Kernen er at man gerne vil have folk til at have en større interaktion, flere delinger og mere dialog. Ved at trække det her ud af de 140 tegn, er der flere tegn at gøre godt med til selve kernen, der bare er et budskab.

Hvis man tilføjer hashtags, links og handles, har man hurtigt brugt halvdelen af sine tegn. Det er et problem, mener Rasmus Ellegaard Haukrogh. Ændringer, der flytter hashtags og andre funktioner uden for kassen, kan vi i følge Haukrogh forvente indenfor tre måneder, sådan at vi ser det omkring sommer.