En sejlergeneration in spe

Lynetten Havn, hvor Ask Hesby Kroghs Bianca 27 ligger til kaj
Lynetten Havn, hvor Ask Hesby Kroghs “Bianca 27” ligger til kaj.

– Når bølgerne gik højt, skulle jeg virkelig holde på hat, briller og gryder, fortæller Ask Hesby Krogh på 31 år.

Han sidder på sin lystbåd i læ for vinden, der suser mellem masterne, og tænker tilbage på jomfruturen, hvor han og tre venner skulle sejle deres nyerhvervede 40 år gamle Bianca 27 fra Thisted i det nordligste Vestjylland hjem til det østligste Sjælland. Ask Hesby Krogh havde tjansen som skibskok, og han kendte dengang ikke bådens beskedne køkken godt nok til at vide, at man kan løsne gasblusset fra bådens bevægelser, så det sad naglet fast og fulgte bølgegangen, imens han kæmpede en brav kamp for, at det hele ikke skvulpede over.

– Det var ikke dumdristigt, men der var mange ting, vi ikke vidste, hvordan man gjorde, fortæller han om turen, der dog endte sikkert i Lynetten Havn på Amager.

Ask Hesby Krogh tilhører den generation, som det danske sejlmiljø i årevis har skreget på. Den typiske sejler er i dag omkring 60 år, og i de danske havne har man længe været bekymrede over det generationsskifte, der så ud til at udeblive. Men nu lysner det i horisonten. Lave bådpriser og bedre muligheder for at få bådplads ser ud til at tiltrække en yngre, eventyrlysten generation, der begynder at melde sig under sejlene, beretter de danske lystbådshavne.

– Undersøgelser viser, at den største gruppe blandt sejlere er mellem 60 og 65 år, så der er virkelig behov for de her unge mennesker på omkring 30 år med børn, som heldigvis er begyndt at komme rundt omkring, fortæller Jesper Højenvang, der er direktør i Foreningen af Lystbådehavne i Danmark.

Udviklingen er stadig så ny, at den ikke er dokumenteret med tal og statistikker, men fra sine medlemmer hører Jesper Højenvang, at der i løbet af de sidste par år er kommet flere unge til, og at det især er slået igennem i denne sæson i havne nær de større byer.

Aldersfordeling i danske havne

  • 65 % af bådejerne i de danske havne er i aldersgruppen 50-60 år
  • 21 % er over 60 år.

Kilde: Spørgeskemaundersøgelse foretaget af FLID i 2013.


Eventyr og mobilitet tiltrækker de unge

At flere unge mennesker begynder at købe båd skyldes blandt andet, at priserne på brugte både er meget lave i disse år, og at det i dag er meget nemmere at få en bådplads, end det har været tidligere.

-Tidligere skulle man typisk stå på venteliste i flere år for at få en bådplads afhængigt af, hvor man var i landet. Sådan er det heldigvis ikke længere, fortæller Jesper Højenvang og tilføjer, at mange nye bådejere reducerer omkostningerne yderligere ved at gå sammen om en enkelt både i et ejerfællesskab.

Netop mulighederne for at reducerer udgifterne er ifølge fremtidsforsker hos Future Navigators, Liselotte Lyngsø, årsag til, at mange af denne generations unge, tør investere i deres interesser:

– Der er en deleøkonomi i gang, hvor man lejer ting ud, når man ikke bruger det. Det vælter for eksempel med bådannoncer på Airbnb.com, hvor man normalt lejer værelser ud. Den slags digitale platforme har skabt en ny dynamik, der giver mulighed for, at man opgraderer til den fede bil eller den fede båd, fortæller hun.

Samtidig passer sejlsporten og livsstilen, der følger med, godt til den unge generations ønsker om mobilitet og frihed, fortæller hun:

– Båden repræsenterer det store eventyr. Det er drømmen om, at du kan sejle hen, hvor du vil. Vi har en generation af unge, som ved, at de skal have fem forskellige karrierer, syv forskellige bopæle og fire forskellige ægteskaber, og som godt kan lide, at de ikke er så fastlåst.

Clash of generations

En af de havne, der har oplevet en stor tilgang af unge medlemmer, er Lynetten Havn på Amager, hvor Ask Hesby Krogs Bianca 27 ligger til kaj.

– I år har vi fået 125 nye medlemmer, og cirka 70 procent af dem er omkring 30 år. For ti år siden var dem, der meldte sig ind, nok nærmere 60, fortæller Ole Nissen, der er havnechef i Lynetten Havn.

Han glæder sig over, at flere unge kommer til og lægger til kaj ved siden af havnens ældre medlemmer. Han oplever også, at de ældre sejlere er glade for udviklingen:

– Selvfølgelig kan der være nogle, der synes, det er træls, at en naboen har nogle unger, der larmer lidt, men det er ikke noget, der skaber konflikter. Vi er vante til larm og støj hos os. De holder Copenhell og alle mulige andre arrangementer ovre på den anden side, så der er stor tolerance, og alle er faktisk glade for, at der kommer unge mennesker til, fortæller han.

De yngre medlemmer sætter også pris på de ældre. Det gør Ask Hesby Krogh i hvert fald, selvom han som ung, nyslået bådejer oplever, at han og hans venners manglende sejlerfaring placerer dem lavest i havnens hierarki:

– Der er en god atmosfære i havnen, men der er også et klart hierarki, som er afgjort af anciennitet eller viden om det, man laver. Vi er helt klart de unge på havnen. Vi ved ikke ret meget om tingene, og folk er meget hurtige til at vise, at de har styr på sagerne. Hvis vi for eksempel vil låne noget værktøj eller spørge om noget, er folk venlige, men også lidt belærende. Det er helt klart hyggeligt herude, men der er et hierarki, fortæller han.