Et brand skifter kurs: Hjem-IS vil sælge kebab

Nu bliver kebabkød en del af udvalget hos Hjem-IS.
Fotocollage: Jacob Benjovitz

Vi kender alle sammen lyden af klokken fra den babyblå frostboks, der triller ned af villavejene. Ungerne tigger, hunden gør, og du ender med et købe den helt store familiepakke med 120 forskellige flødeis.

Hjem-IS lever af de impulsive købere, og planen er nu at sælge kebab, sandwiches og kaffe for at ramme de allerede tillokkede kunder endnu hårdere.

Hele 6-7 nye produkter såsom brød, kylling, kebab og kød til grillen.
Per Roth, chief operating officer hos Hjem-IS

Suppe, steg og is

Per Roth er chief operating officer ved Hjem-IS. Som tidligere ejer af Viking IS opkøbte han og broren Tim Roth Hjem-IS i slutningen af 2013 i et samarbejde med Nestle.

Han siger, at de nye produkter vil afspejle de værdier, folk forbinder med Hjem-IS. Flødeisgiganten fortæller til NetAvisen, at firmaet har masser af idéer klar til foråret, som vil udvide brandet markant:

– Der kommer en masse nye tiltag blandt andet en ny type Hjem-IS “eventbiler”, som vil sælge styk-is, kaffe, sandwiches og slush ice. Hele 6-7 nye produkter såsom brød, kylling, kebab og kød til grillen vil komme på bilerne fra maj af, siger han.

Inden for fødevarekategorien er der jo også et bredt spænd fra en købepizza til en Magnum Mandel.
Lars Volle, brandingekspert

Hjem-IS i tal

-Stiftet i 1976, fusioneret med Viking-is i 2014-200 medarbejdere fordelt over både sælgere, kontorfolk og depotarbejdere.

-Hjem-IS besøger dagligt 13-15.000 adresser og kører 6 gange om ugen.

-Firmaet råder pt. over 125 biler.

-Omkring 200.000 danskere er tilmeldt Hjem-IS kundeklubben.

-Mere end 90% af Hjem-IS salget kommer af impulskøb.

Kilde: Per Roth samt www.hjem-is.dk

Kontrakten med forbrugeren

Men hvad sker der med et kerneprodukts idealer, når man udvider sortimentet? Og harmonerer udvidelserne med, hvad vi forstår og elsker ved brandet Hjem-IS?

– Når du bygger et brand op, så laver du en kontrakt med forbrugeren. Og den kontrakt bryder man jo, når man udvider sit sortiment.

Sådan mener brandingekspert Lars Volle. Han er direktør for Medier og Marked hos LEAD Agency.

Virksomheden rådgiver firmaer om marketing og branding, og Lars Volle beskriver, at det har en ekstrem høj i brandingværdi at holde sig til sit kerneprodukt.

Kommunikationsrådgiveren ser en problematik i, at de planlagte frostvarer måske ikke vil afspejle de værdier forbrugeren forbinder med firmaets is. Et brands idealer virker som en kontrakt med forbrugeren, og uanset hvilket brand man er, skal man passe på ikke at forstyrre, hvad man bygger op.

Lars Volle er skeptisk over for Hjem-IS’ tiltag, når han påpeger:

– Sammenhængen her er selvfølgelig, at det er noget, du kan spise, men inden for fødevarekategorien er der jo også et bredt spænd fra en købepizza til en Magnum mandel.

Læs også: Branding-ekspert: Sydfyn Style er seriøs og god kommunikation

Man må tilpasse sig markedet

Lars Volle påpeger dog, at nutidens marked gør, at mange virksomheder er nød til at træde ud af deres comfortzone og forsøge sig med noget nyt. Og her løber man risikoen at det brand, man har brugt mange år på at opbygge, fuldstændig udvandes og dør.

– Vi har jo nogle forventninger som forbruger til et produkt. Lige præcis Hjem-IS har også en lyd forbundet. Og ja, vi får stadig is, men nu skal vi lige pludselig også tage stilling til kylling og kebab. Det er dermed ikke sagt, at det ikke kan lykkes, men der er en risiko.

Per Roth fra Hjem-IS forsikrer, at is stadig vil blive deres hovedforretning. Per Roth handler efter nyere markedstiltag som nethandel, længere åbningstider og en døgnåben kiosk på hvert et gadehjørne.