Film skal ses uden 3D-briller

Medmindre der er tale om film der er lavet med henblik på en 3D-visning, bør de fleste film ses i 2D Foto: www.everystockphoto.com
Medmindre der er tale om film der er lavet med henblik på en 3D-visning, bør de fleste film ses i 2D
Foto: www.everystockphoto.com

Når danskerne tager i biografen, vælger de i langt de fleste tilfælde at se filmen i 2D frem for 3D. Sådan lyder det fra Søren Søndergård, chefredaktør hos Kino.dk

Siden biografpremierne i 2009 på animationsfilmene “Avatar” og Pixars “Op”, har salget af 3D-billetter i biograferne landet over været stødt faldende. Det Danske Filminstitut anslår, at andelen af solgte 3D-billetter udgør cirka 20% af det samlede billetsalg landet over i dag.

Forklaringen på den faldende interesse for 3D beskriver Søren Søndergård som et resultat af flere ting:

– I starten blev alt vist som 3D, og det gjorde, at mange fik en dårlig oplevelse med det. 3D fik et dårligt ry, forklarer han.

3D gør dig svimmel

Hos Værløse Bio har man i 2009 investeret i 3D-maskinerne, og her oplever man også, at efterspørgslen på 3D i dag er faldende. Frederik Møller, ansat hos Værløse Bio, forklarer:

– Der er for mange, der ikke kan tåle at se det. De bliver syge, svimle og nærmest køresyge af det. Desuden kan du slet ikke se det, hvis du f.eks. er blind på det ene øje, siger han og uddyber:

– Langt de fleste film er for dårlige til 3D, de skal ses i 2D i stedet.

Vi er blevet mere selektive med 3D

Søren Søndergård erkender, at man i starten havde en tendens til at vise alle film som både 3D og 2D. Det var en forkert taktik, og i dag viser man kun i 3D, hvis det giver rigtig god mening, f.eks. med film der er optaget i 3D.

– 3D egner sig i virkeligheden mest til børnefilm og superheltefilm, siger Søren Søndergård og uddyber, at almindelige spillefilm aldrig har været velegnede til 3D.

Tal fra Det Danske Filminstitut viser, at det i dag kun er 14% af alle premierefilm, der bliver vist i 3D foruden den almindelige 2D-visning.

Læs også: Voxpop: 3D-bølgen har ramt de danske biografer

De store film retfærdiggør investering i 3D

Alligevel mener både Søren Søndergård og Frederik Møller, at investeringen i 3D-maskinerne var fornuftig. Søren Søndergård mener, at hvis ikke man havde investeret i 3D-maskinerne, så havde de små biografer slet ikke fået solgt billetter til film som “Hobitten” eller “Gravity”, der netop anses som yderst velegnede til 3D. Han forklarer, at det er et spørgsmål om forventningen til 3D:

– Hvis man troede, at alle film skulle køre 2D og 3D, så tog man fejl. De film der hitter i 3D, er de store film.

Dette genkender man i Værløse Bio, siger Frederik Møller og forklarer desuden, at investeringen i 3D ikke har været spildt:

– 3D-maskinerne er bedre også i 2D. Vi skulle give 250.000 for en almindelig maskine, eller 300.000 for en der også kan 3D, så det er en god investering for os.