Flere kvinder vil køre kværn

Stadigt flere kvinder vælger at tage motorcykelkørekort og købe en motorcykel.
Foto: Adina Voicu, Pixabay.com

22-årige Lisa Bjerge Krogholt har kørt på motorcykel i to år, og hun er langt fra den eneste kvinde, der er blevet tilhænger af motorcyklen som transportmiddel. Det bliver stadig mere almindeligt med kvinder på motorcykelsædet.

Det vurderer Heidi Friis, der er daglig ansvarlig og motorcykelsælger i Danmarks største motorcykelforretning Jensens Motorcykler i Horsens.

– Jeg synes, der kommer flere kvinder til. De sidste par år og især dette år har vi oplevet en stigning i antallet af kvinder, der køber motorcykel, fortæller hun.

Hun oplever, at der er tale om en tendens, der er på vej op.

I 2015 var cirka 10 procent af motorcykelkunderne i butikken kvinder, og antallet steg til cirka 13 procent i 2016. Hvor kvinder stod for køb af 80 motorcykler i 2015 hos Jensens Motorcykler, steg tallet til 117 motorcykelkøb i 2016, fortæller Heidi Friis.

Der er noget ekstra råt ved det at køre på motorcykel, som for nogle kvinder kan handle om at få brudt nogle kønsstereotyper og grænser.
Karen Sjørup, kønsforsker på Roskilde Universitet.

Man kan også se en stigning, hvis man kigger på indregistrering af nye motorcykler.  I 2011 registrerede SKAT, at der var 1.742 kvindelige motorcykelejere, mens tallet er steget til 2.762 i 2016. På fem år er antallet af kvindelige motorcykelejere altså steget med 58,6 procent, oplyser SKAT.

Læs også: DF om motorcykel-lov: Det handler om at forberede de unge

Flere kvinder efterspørger motorcykelkørekort

Samme udvikling bekræfter to køreskoler, der har oplevet, at kvinder bliver mere interesserede i at tage et motorcykelkørekort.

Ingen af de to køreskoler har tal på, hvor mange af deres kurister er kvinder, men de har begge en fornemmelse af, at efterspørgslen vokser.

– Vores fornemmelse er, at der er en stigende efterspørgsel og generelt en større interesse fra kvindernes side af, fortæller Morten Skovborg Jørgensen, der er medejer af Lisbeths Køreskole.

Faktaboks: Registrering af nye motorcykelejere

    • 2011:
      Kvindelige ejere: 1.742.
      Mandlige ejere: 13.680.
    • 2012:
      Kvindelige ejere: 2.100
      Mandlige ejere: 18.011
    • 2013:
      Kvindelige ejere: 2.196
      Mandlige ejere: 19.414
    • 2014:
      Kvindelige ejere: 2.479
      Mandlige ejere: 23.060
    • 2015:
      Kvindelige ejere: 2.752
      Mandlige ejere: 25.981
    • 2016 ind til 31/10:
      Kvindelige ejere: 2.762
      Mandlige ejere: 25.405

Kilde: SKAT

Hos køreskolen TopGear Trafik oplever kørelærer Emrah Secilmis også, at kvinder i højere grad end for 5-10 år siden melder sig til køretimer for at få motorcykelkørekort. Han vurderer, at cirka 2-3 kurister ud af et hold på 10-15 stykker på et motorcykelhold er kvinder.

Et tegn på kvindefrigørelse

På Roskilde Universitet vurderer kønsforsker Karen Sjørup, at flere kvinder på motorcyklen er en del af en voksende tendens, der har gjort, at kvinderne i højere grad er kommet ud i trafikken.

Læs også: Mountainbike hitter blandt kvinder

– Der er noget ekstra råt ved det at køre på motorcykel, som for nogle kvinder kan handle om at få brudt nogle kønsstereotyper og grænser, fortæller Karen Sjørup, der er kønsforsker på Roskilde Universitet.

Hun mener, det bliver endnu nemmere for kvinder at udfordre de kvindelige og mandlige kønsstereotyper, fordi det generelt er svært at se på en motorcykel, om føreren er en kvinde eller en mand.

En positiv tendens

Med motorcyklen bliver det nemmere for kvinder at afprøve nye sider af sig selv, som de ellers ville blive nødt til at undertrykke. Det bliver til »en leg med grænser«, mener Karen Sjørup.

Kvindernes interesse for motorcykler kan ses som et eksempel på, at kvinderne i højere grad er begyndt at trænge ind i tidligere maskuline områder. For eksempel er flere kvinder i dag begyndt at melde sig ind i Forsvaret eller ønsker at være politibetjente, fortæller hun.

– Det er jo en tendens som så mange andre, at kvinder frigør sig på en række felter. Og derfor vil jeg sige, at det da er positivt, at det for flere kvinder bliver en mulighed. På den måde kan man sige, at det at køre motorcykel er en del af et nybrud, som jeg vil mene er positivt, siger hun.