Flere offentligt ansatte anmelder vold

Antallet af voldsanmeldelser er stigende i Danmark. Foto: Pixabay.com
Antallet af voldsanmeldelser er stigende i Danmark.
Foto: Pixabay.com

Medarbejdere, som bliver råbt af, sparket eller får kastet ting efter sig. Det er en del af hverdagen hos mange offentligt ansatte. Mange arbejdspladser er udfordret. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

– Antallet (af voldsanmeldelser, red.) ligger nu højere end i andet kvartal 2006, der ellers har været det højeste, siden Danmarks Statistik begyndte at sæsonkorrigere tallene i 1995, oplyser Danmarks Statistik.

En af de store stigninger af voldsanmeldelser er sket hos de offentlige myndigheder, som ifølge Danmarks Statistik udgør cirka en fjerdedel af de samlede anmeldelser.

Her kan du se antallet og udviklingen af voldsanmeldelser 2015-2016:

  • 2015 1. kvt. – 4107
  • 2015 2. kvt. – 4090
  • 2015 3. kvt. – 4092
  • 2015 4. kvt. – 4678
  • 2016 1. kvt. – 5088
  • Stigning på 8,8 % (4 kvt. 2015 – 1. kvt. 2016)

Kilde: Danmarks Statistik

Læs også: SOSU’er og sygeplejersker anmelder mere vold

Fagforeninger opfordrer til politianmeldelse

– Den praksisændring, som Erstatningsnævnet har foretaget med offererstatningsloven, har betydet, at en række organisationer, herunder FOA, har været nødt til at opfordre medlemmer til at politianmelde alle typer voldssager hurtigst muligt. Det gør vi fordi, vi med offererstatningsloven har erfaret, at vores medlemmer ofte mister rettighed til deres erstatning, hvis de indberetter politianmeldelserne for sent, forklarer Heidi Blok, som er advokat hos FOA.

Hvis en dement mand af en eller anden årsag bliver utryg og slår ud efter en plejehjemsassistent, så er det den demente, som skal politianmeldes. 
Heidi Blok, advokat, FOA.

Hun er ikke overrasket over Danmarks Statistiks nye prognose med det højeste antal af voldsanmeldelser i de tre første måneder af 2016.

– Vi kan tidsmæssigt se, at tingene hænger sammen. Vores strategi afspejler sig i statistikken, som Danmarks Statistik har udgivet.

Tidligere har eksempelvis kommunale medarbejdere kunnet få erstatning uden voldsanmeldelse, men i dag er det anderledes.

Ifølge Heidi Blok bliver kræfterne hos politiet brugt det forkerte sted.

– Politiet skal ikke overbebyrdes med de typer af sager, hvor vores medlemmer politianmelder alene på grund af 72-timersreglen. Hvis en dement mand af en eller anden årsag bliver utryg og slår ud efter en plejehjemsassistent, så er det den demente, som skal politianmeldes. Det er rent faktisk i sådanne situationer, hvor vi desværre har opfordret vores medlemmer til at politianmelde med det samme. Det har vi gjort velvidende om, at politiet i den anden ende sidder med himmelvendte øjne og ikke aner, hvad de skal gøre med en dement mand. Det hjælper jo ikke at sætte ham i fængsel, siger hun.

Læs også: Hver tredje sygeplejerske oplever vold og trusler på arbejdet

Hos FOA håber man at vende tilbage til den gamle kutyme eller at finde en alternativ løsning.

– Det, vi i virkeligheden vil, er at komme tilbage til den normale praksis, hvor man som udgangspunkt blev dispenseret, hvis man blev udsat for vold på arbejdet. Dengang slap man for overvejelsen om at skulle politianmelde. Den næstbedste løsning ville være, at man fik længere betænkningstid. Det kunne eventuelt være en måned, så man bedre kan overveje situationen, inden man afleverer en voldsanmeldelse, siger Heidi Blok.

Arbejdspladsens ledelse har et ansvar

Mikkel Andersen, som er arbejdsmiljøpolitisk konsulent hos fagforeningen 3F, synes heller ikke, at offererstatningsloven er en optimal løsning.

– I 3F mener vi ikke, at tidsbegrænsningen for anmeldelser på 72 timer er rimelig. Dét med at sætte alting op i systemer er ikke i orden. Det er ganske normale mennesker, som har været udsat for vold, og de skal have så stor hjælp som muligt fra systemet. Det skal ikke være tiden, der er afgørende for, om de kan få erstatning.

Læs også: Ida blev banket på jobbet

Han forklarer, at ledelsen også skal gøre en stor indsats på de forskellige arbejdspladser for at beskytte deres medarbejdere.

– Ansvaret ligger også hos ledelsen ude på arbejdspladserne. De skal sige til kunderne, klienterne, eller hvem det end måtte være, at de ikke må opføre sig dårligt over for deres medarbejdere.

Vejledning på vej

Heidi Blok pointerer dog, at problemet nu bliver italesat. Hun har repræsenteret FOA i de forhandlinger, der har været med Justitsministeriet om en ny vejledning, som offentliggøres i denne uge.

– Vi tror, at der er håb forude. Den kommende vejledning fra Justitsministeriet vil beskrive nogle klare hensyn, man skal tage til den individuelle skadevolder. Det betyder altså, at man i fremtiden kan tage hensyn til skadevolderen i den helt konkrete situation for at finde ud af, om noget taler imod at voldsanmelde indenfor de første 72 timer.