Flere togpassagerer kan give bagslag

Flintholm Station
Antallet af togpassagerer er steget i 2013 sammenlignet med året før. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik
Foto: DSB.dk

Tusindvis af mennesker myldrer ind og ud af togene hver eneste dag. I fjerde kvartal i 2013 tog danskerne 1,8 millioner flere togture i forhold til samme kvartal året før. Det er en stigning på 2,6 procent, viser en ny undersøgelse fra Danmarks Statistik. Antallet af S-togspassagerer er steget mest med en 5,5 procent stigning.

Politikere og eksperter på området er meget positive overfor stigningen og håber på, at endnu flere vil bruge den kollektive transport i stedet for at tage bilen. Hvis det bliver en realitet, får samfundet et stort problem.

Læs også: Påsken kører ikke på skinner for DSB

DSB’s budget i lavvande

Transportordfører Henning Hyllested (EL) forudser, at der kommer problematikker i forhold til flere passagerer i togtrafikken.

– Det, der står i vejen for at få endnu flere passagerer, er, at kapacitet i togene er ved at være opbrugt. Der er mange, der oplever, at togene er overfyldte i myldretiden.

I MetroXpress skrev for et par dage siden, at 5000 togafgange i myldretiden havde flere passagerer end sæder i togene i 4. kvartal 2013.

Vi afventer også nogle udspil fra DSB om, hvad de synes man skal gøre, men det er en meget kompliceret sag 
Transportordfører Henning Hyllested, Enhedslisten

Henning Hyllested (EL) mener samtidig, at det står slemt til for DSB’s materielle konto, hvilket gør det svært at løse problemet i de proppede toge. Ifølge Hyllested (EL) har de manglende IC4-toge en stor del af skylden for DSB’s dårlige budget.

Diagrammet viser, stigningen af togpassagerer i Banedanmark i millioner. I 4. kvartal 2012 var der 68,1 millioner og i 4. kvartal 2013 69,9 millioner
Diagrammet viser stigningen af togpassagerer i Banedanmark i millioner. I 4. kvartal 2012 var der 68,1 millioner og i 4. kvartal 2013 69,9 millioner
Kilde: Danmarks Statistik

– Problemet kan kun løses ved, at man anskaffer nogle flere toge på et eller andet tidspunkt, men her er DSB voldsomt trængt, da de også kører med en elendig økonomi og med en stor gæld. Den gamle regering mishandlede for så vidt DSB ved at fjerne deres overskud, siger Henning Hyllested.

I regeringen snakkes der lige nu om, hvad man kan gøre ved problemet. Men det er noget, der tager tid.

– Vi afventer også nogle udspil fra DSB om, hvad de synes man skal gøre, men det er en meget kompliceret sag, siger Henning Hyllested (EL).

Færre forsinkelser giver flere togrejsende

Grunden til at flere rejser med toget, er der flere bud på. Trafikforsker Alex Landex, chefkonsulent i Rambølls Bane-division, mener, at hovedårsagen er, at togbanerne er blevet bedre til at køre mere præcist og til tiden.

– Togbanerne er blevet opgraderet og det betyder, at flere vil tage dem. Der har været en generel forbedring.

Læs også: Ros og skældud til DSB på Twitter

At der er en befolkningstilvækst, især i hovedstadsområdet, medvirker også til flere togrejsende ifølge Alex Landex. Ligeledes at der er sat flere busser ind.

– Nogle steder har man fået tilpasset busserne lidt bedre til togene, og det er noget, der kan have fået flyttet nogle flere over i toget.

Henning Hyllested mener også, at de færre forsinkelser hos DSB har en betydning. Samtidig er billetpriserne  blevet sænket, så de er 20 procent billigere udenfor myldretiden, og  der er kommet mere trængsel på vejene. Det medvirker også til, at flere danskere søger til toget.

– Altså de gider sgu ikke at hænge i trængsel, der i flere timer og køre 30 km/t med udsigt til bagenden af en anden bil. Derfor flytter en del over i den kollektive trafik.

Henning Hyllested (EL) og Alex Landex mener begge, at det er de mange ting tilsammen, der har givet et udfald i statistikken.

– De forskellige tiltag og forskellige ting har været med til at mængden af togrejsende er steget. Især at det er billigere og for at undgå trængslen, siger Henning Hyllested (EL).