Forskning rykker ind på filmlærredet

Ny dokumentarfilm sætter grænsen mellem videnskab og formidling under debat - Foto: Geoff Livingston, Flickr
CPH:DOX sætter grænsen mellem videnskab og formidling til debat med ny dokumentarfilm – Foto: Geoff Livingston, Flickr.

En opdagelsesrejse blandt rumfartsforskere, der undersøger, hvad der vil ske, hvis en asteroide rammer Jorden. Et socialt eksperiment med en spastisk lammet, der sætter begrebet normalitet under debat. En læge, der i sin søgen efter en forklaring på de depressioner, han selv lider af, kommer helt tæt på genforskningen og kortlægning af menneskets DNA.

Det er kun et udpluk af de videnskabsdokumentarer, der rammer lærredet, når CPH:DOX åbner dørene op for filmfestivalen i november 2015. Og det at flere dokumentarfilm nu bevæger sig ind i forskningsverdenen i forsøget på at finde svar på komplicerede spørgsmål, er en voksende tendens ifølge adjunkt Peter Ole Pedersen, der forsker i dokumentarfilm på Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet.

– Dokumentaren er under rivende udvikling, og er historisk set nært knyttet til etnografien, der i særlig udstrækning bruger filmmediet som et videnskabeligt redskab til at præsentere forskningsresultater visuelt, og ikke mindst til at registrere ting, som det blotte øje ikke kan, forklarer Peter Ole Pedersen.

Læs også: Film skal ses uden 3D-briller

Han ser dokumentarfilmens fremstilling af videnskabelig forskning i et fiktivt univers som et begyndende opgør med det klassiske naturvidenskabelige ideal, der primært har formidlet videnskab og forskning gennem det skrevne medie, og humanvidenskabens styrke afspejles ifølge Peter Ole Pedersen i videnskabsdokumentaren ’Naturens Uorden’.

– Sammenblandingen af dokumentarisme og videnskab er en videnskabelig landvinding og en bevægelse væk fra den gængse opfattelse af, at videnskabens hovedformål er at præsentere gyldige, objektive syn på verden formuleret på skrift. ’Naturens Uorden’ er set med mine øjne et intimt portræt, der kredser om et videnskabeligt felt, men er samtidig også en umiddelbar registrering af en spastikers tilværelse, fortsætter han.

Videnskabsdokumentarer der vises til CPH:DOX i november:

  • Disaster Playground – af Nelly Ben Hayoun
  • In Utero – af Kathleen Gyllenhaal
  • The Visit: An Alien Encounter – af Michael Madsen
  • Naturens Uorden – af Christian Sønderby Jepsen
  • Alice Cares – af Sander Burger
  • The Dark Gene – af Miriam Jakobs & Gerhard Schick
  • Ice and the Sky – af Luce Jacquet
  • Anthropocene – af Steve Bradshaw
  • (Dis)Honesty – The Truth About Lies – af Yael Melamede
  • Eyelid + Stimulation Beach – af Francesco Mattuzzi & Renato Rinaldi, Edward Kihn
  • Racing Extinction – af Louie Psihoyos
  • Star Men – af Alison Rose
  • Kilde: cphdox.dk

”Show – don’t tell”
Den danske dokumentar ‘Naturens Uorden’, der er blevet nomineret til en Nordic Dox Award for bedste nordiske dokumentarfilm, er også til at finde på filmfestivalens program.

Kristian Moltke Martiny, ph.d. i filosofi og neurovidenskab ved Københavns Universitet, der sammen med instruktøren Christian Sønderby Jepsen står bag dokumentarprojektet ’Naturens Uorden’, ser ligeledes et stort potentiale i brugen af dokumentarfilm i videnskabeligt henseende.

– Med det visuelle medie kan man åbne op for et nyt forskningsredskab, og dermed bringe publikum tættere på en umiddelbar forståelse af de mennesker, der bliver dokumenteret. Denne måde at bedrive forskning på gør, at samfundet og publikum selv involveres og tager stilling til vores data og forsøg, siger Kristian Martiny.

Læs også: For handicappet til at være normal og for normal ti at være handicappet

Den nye dokumentarfilm udfordrer videnskabens forskningsideal
Ifølge Peter Ole Pedersen bliver filmmediets funktion at dokumentere virkeligheden, men samtidig også at fremmane det spektakulære og det emotionelle element, så filmens problematikker i sidste ende kan åbne op for samfunds(videnskabelige) debatter på tværs af fagområder.

– Naturens Uorden præsenterer videnskabeligt materiale iklædt klassisk dokumentarisme, og formår derfor at belyse et helt problemfelt på en konceptuel og provokerende måde, siger han.

Filmens dynamiske visuelle fortælling står i diametral modsætning til den klassiske videnskabelige artikel, og forskellen mellem de to medier ligger, ifølge Kristian Martiny, i  filmens og dermed publikums kropslige møde med vidensobjektet, som i dette tilfælde er et subjekt, et menneske.

– Filmens narrative fortælling er en emotionel, umiddelbar og tavs forståelse, der gennem kropssprog, mimik, situationer, adfærd og handlinger viser publikum, hvad det vil sige at leve med cerebral parese. Det vi gør er “Show, don’t tell” – vi lader publikum opleve, hvordan det er at være spastisk lammet i stedet for at forklare det, siger han.

Se trailer til filmen: DOXBIO: ‘Naturens Uorden’

I takt med at den akademiske verden har skabt plads til nye formidlingsformater, er Peter Ole Pedersen  ikke i tvivl om, at den nye form for videnskabelig dokumentarfilm går en lys fremtid i møde.

– Det vi ser nu er en sprudlende visuel kultur. Brugen af filmmediet som et videnskabeligt formidlingsredskab er i den grad under opblomstring, og vil eksplodere i den nærmeste fremtid, afslutter han.

CPH:DOX filmfestival fremviser de nye dokumentarer fra den 5. til den 15. november.