Fremtidens fly skal flyve på madolie og planter

Der skal satses mere på bæredygtige brændstoffer ifølge forsker i bioenergi
Foto: Pixabay

Når tusindvis af danskerne hvert år tager flyveren på ferie eller forretningsrejse, så er det de færreste, der tænker på, om brændstoffet er bæredygtigt eller ej. Men hvor vigtigt er det egentlig, at flyselskaberne begynder at tilbyde bæredygtige flyrejser? Helt utrolig vigtigt ifølge Claus Feldby, der er professor i bioenergi ved Københavns Universitet. 

Claus Feldby spår ikke fremtidens flyrejser andre muligheder end at bruge bæredygtige brændstoffer. Han mener dog ikke, at folk er klar over, hvor meget energi og arbejde, der ligger i at udvikle ny teknologi til biobrændstoffer.

– Der skal blod sved og tåre til en grøn omstilling, og man bliver nødt til at være klar over, hvad det kræver, siger Claus Feldby.

Læs også: Hver tredje får dårlig samvittighed på flyrejsen

Mere politisk prioritering

Flere flyselskaber er begyndt at lave testflyvninger med biobrændstof. KLM har f.eks. gennemført over 1.000 flyvninger med biobrændstof, men ifølge Claus Feldby er det stadigvæk kun 1 procent af alle flyvninger, som bruger biobrændstof.

Derfor efterlyser han også politisk prioritering, så der bliver skabt et marked for det.

– Man kunne sige, at 5 procent af brændstofferne skulle være biobrændstoffer og indføre en afregningspris på så og så meget ekstra, som bliver lagt oveni flybilletten.

KLM’s biobrændstof:

– KLM vil mindste CO2-udledningen med 20 % pr. passager frem til 2020

– KLM arbejder med at udjævne forskellen mellem biobrændstof og fossile brændstoffer

– KLM anvender bl.a. brugt madolie og planten camelina som biobrændstof

– Camelina kan mindske CO2-udledningen med 50 % og madolie med 80 %

– KLM flyver kun med biobrændstof på udvalgte ruter

Danskerne skal dog ikke frygte for, at priserne i givet fald vil eksplodere. For Claus Feldby mener ikke, at passagerne skal grave meget dybere i deres lommer.

– Passagerne skal måske betale 25 eller 50 kr. mere for en flybillet. Det er jo ingenting. Men det betyder, at man får en platform til at udvikle de her teknologier.

Det er dog ikke alle danskere, som er parate til at betale ekstra for en flybillet for at spare på CO2-udledningen. Det viser en nylig udgivet undersøgelse fra KLM, hvor 49 procent har svaret, at de ikke vil betale mere for at klimakompensere.

Ingen udsigter til lovgivning

Som det er nu og her, er der ikke indført nogen lovgivning omkring anvendelsen af biobrændstoffer til fly. Det fortæller Carsten Poulsen, som er fuldmægtig hos Energistyrelsen.

Læs også: Vi hopper i stigende grad på flyveren

EU indførte i 2009 et direktiv, som fastlægger nationale mål om at vedvarende energi samlet skal udgøre 20 procent i 2020 for EU. Et af kravene herunder er, at de flydende brændstoffer skal være bæredygtige. Fra danske side af gælder det dog kun for toge og biler. Der er altså ingen krav til, at de danske flyselskaber skal flyve med bæredygtige brændstoffer.

Når danskerne derfor fremover skal flyve, så foregår det med stor sandsynlighed stadig på fossile brændstoffer.

Sådan gjorde vi: Idéen til historien udsprang af en undersøgelse fra KLM om skandinavernes flyvaner, der blev udgivet d. 1 marts 2018. Journalisten har været i kontakt med kilderne over telefon.