Førerløse biler vil skabe kaos

 Om 20 år, kører du måske i din bil, ligesom i dag, men mange omkring dig vil måske surfe på internettet eller spise deres frokost, mens den teknologiske udvikling gør, at deres biler kører automatisk for dem. Det kan dog ende grueligt galt, da trafikken pludselig vil være belejret med to dybt forskellige køremønstre og det rejser hurtigt mange spørgsmål til lovgivningen.

 

– Hvis der pludselig er de her biler, som kører i en anderledes rytme end den sædvanlige, så kan der lige pludselig være en masse situationer, som ikke ville være så hensigtsmæssige, siger lektor Ole Ravn fra DTU Elektro 

Ansvarsforvirring

I dag har hver bilejer ansvaret for sin egen kørsel. Selv med de nye teknologier, hvor bilen kan parkerer eller stoppe selv, hvis den kommer for tæt på den forankørende, har bilejerne stadig ansvaret for, hvordan bilen gør. Dette vil ikke varer ved

– Hvis du nu tager det der simple med, at der nu er biler, der kan parkere selv, der er der jo ingen tvivl om, hvem der har ansvaret, hvis der sker noget. Det er jo den person, der sidder bag rettet, selvom bilen gør det selv, fordi vedkommende har jo sat funktionen i gang, påpeger Sven Krarup fra Vejdirektoratet

– Men lige så snart førerløse biler bliver en totalt integreret del af trafikken, så er det et problem, da man ikke kan have et system, som så har ansvaret. Nogle skal jo begynde at tænke udviklingen. Der er jo allerede biler der bremser selv, forsætter Sven Krarup.

Også Per Homann Jespersen, lektor og forsker i trafik på RUC, forholder sig til de foranstaltninger der skal tages inden, at sådanne systemer kan tages i brug

– Hvis en eller anden fejl i systemet giver anledning til, at der sker et kæmpe harmonikasammenstød på en motorvej, hvor der bliver mange dræbte, så vil den førerløse bil blive opfattet som uacceptabel, fordi det bliver et system, der har ansvaret og ikke en person, fastslår Per Homann Jespersen

Lange udsigter

Selvom den første førerløse bil blev prøvet af for et par uger siden af den blinde Steve Mahan i Nevada, så mener flere eksperter, at teknologien har lange udsigter, men samtidig er på vej

– De automatiske biler, som man håber og regner med kan komme ud i trafikken på et tidspunkt, de skal jo kunne forholde sig til alt det kaos, som kan være i trafikken, og der tror jeg vi er ret langt fra endnu, siger Per Homann Jespersen

Og igen får spørgsmålet om ansvarlighed bevågenhed fra eksperterne

– Man er kommet så langt, at man har meget af det teknologiske på plads, men der er stadig det legale, hvem har ansvaret, hvis der går noget galt. Det er det, der får det til at trække i langdrag, vurdurer lektor på DTU, Ole Ravn.

Læs også: 

Google’s Self-Driving Car Takes Blind Man To Taco Bell.

Eller

Bilen bliver kollektiv i fremtidens Danmark

Samt

Fremtidens bil