Frisører brokker sig over snakkende kunder

Mange danskere bryder sig ikke om at snakke hos frisøren Foto: morguefile.com
Mange danskere bryder sig ikke om at snakke hos frisøren – men måske har frisørerne det på samme måde?
Foto: morguefile.com

For de fleste er et besøg hos en frisør lig med en uforpligtende samtale om alt mellem himmel og jord. Men ikke alle bryder sig om den evige plapren, der nogengange må lægges øre til i frisørsalonen. I en undersøgelse foretaget af navisen.dk, som involverede 100 besvarelser, gav fire ud af ti udtryk for, at de ville foretrække, hvis frisøren lod snakketøjet blive derhjemme.

Men måske er frisørerne heller ikke vilde med den evige snakken?

Læs også: Frisører opruster med doktorfisk

– Hvis man spørger frisøreleverne, hvad der er hårdest ved at være frisør, så forventer man, at de siger ‘arbejdstider’, ‘arbejdsstillinger’ eller ’skulderskader’. Men i stedet fremhæver eleverne, at det hårdeste er kunder, som brokker sig og tror de kan læsse af på frisøren. Det er det, de synes er allermest anstrengende, siger Mette Petersen Razavi, der til dagligt underviser i kommunikation på frisørskolen.

“Det er en kunst at snakke, men det er også en kunst at kende sine begrænsninger” frisør Dorte Wegner Olsen

På frisørskolen CPH West i København får eleverne omkring 26 timers undervisning i psykologi fordelt over den fire år lange uddannelse. Her lærer de blandt andet at aflæse kunders kropssprog, at håndtere kunder med psykiske lidelser og hvordan man fører en god samtale.

Kundernes snak, som de må lægge øre til i timevis, stjæler frisørernes energi, siger Mette Petersen Razavi.

’Hos Dorte’

Det er ved at være sidst på arbejdsdagen i frisørsalonen ’Hos Dorte’. I den lille salon på Knabrostræde i det centrale København er der overraskende roligt. Kun den metalliske lyd af saksens to blade, der skærer mod hinanden bryder stilheden. Men der er også kun en enkelt kunde, der har taget plads i den sorte frisørstol foran spejlet, hvor biksens ejer Dorte Wegner Olsen professionelt jonglerer med saks, kam, trimmer og føntørrer. Og ofte samtidig med hun fører en samtale med sine kunder:

– Her snakker vi om familie, mad, rejser, hår, mænd…, griner hun.

I frisørstolen sidder Susan, som har været stamkunde i otte-ni år. Hun nyder den uforpligtende samtale, men kan også godt nyde, at der ikke bliver snakket:

– Der kan også være nogle dage, hvor man ikke har så meget lyst til at snakke, og det er jo også okay, siger hun.

Læs også: Frisørkonkurs sender elever i skolepraktik

Frisøren er en skraldespand

Dorte Wegner Olsen har haft frisørsalonen i næsten 30 år, og hun kan godt genkende det billede som Mette Petersen Razavi tegner af branchen:

– Der var engang, hvor man kaldte frisøren for en skraldespand, fordi vi skulle tage imod folks brok, siger hun.

Der erfarne frisør mener dog, at hun har lært at dreje samtalen væk fra ubehagelige emner.

Selvom kunderne nogengange snakker løs, er Dorthe Wegner Olsen glad for sit arbejde. Som hun siger om både kunder og frisører:

– Det er en kunst at snakke, men det er også en kunst at kende sine begrænsninger.