Groft sprog er et problem på de danske skoler

 Det er ikke sjældent at papirflyene, som sendes ud i klasseværelsets luftrum, ledsages af stærke gloser. Det oplever mange lærere ifølge Niels de Voss, kommunikationsmedarbejder ved Danmarks Lærerforening.

 

”Vi oplever, at det er et generelt problem. Nogle lærere bliver udsat for sprogets værste gloser, og det er rigtigt ærgerligt, for det fører jo ikke til noget,” siger Niels de Voss.

Han mener, at en af årsager til det grove sprog er en udvikling i sproget, som er gået fra at være formel til mere uformel:

”Hvis man ser på den udvikling, der har været i gang de sidste 30-40 år, så kan man se at den sproglige omgangstone er blevet meget uformel. Nogle steder er den blevet så uformel, at det sprog man måske anvender til en kammerat smitter af,” forklarer Niels de Voss.

Det betyder blandt andet, at eleverne ikke altid er klar over, hvornår det er acceptabelt at bruge en bestemt slags sprog. Man har måske ikke en fornemmelse af, at man ikke nødvendigvis taler til sin lærer på samme måde, som man taler til sine venner.

Man skal ikke finde sig i det

Politikken hos Danmarks Lærerforening er klar:

”Det skal man som lærer ikke finde sig i på nogen måde,” slår Niels de Voss fast.

De fleste lærere tager det dog rimelig roligt, mener Niels de Voss. Det skal gøres klart for eleven at det ikke er acceptabelt, og så ”tager man en god snak, og finder ud af at det er ikke i orden”.
Den gode snak virker dog ikke hver gang. Mangel på respekt kan være en af årsagerne, og det også kan være en kamp for læreren at få ro i klassen:

”Vi har lavet undersøgelser over det, man kunne kalde uroligheder. Det oplever lærerne som et ustandseligt problem, og det har de gjort gennem årene. Det bliver sværere og sværere at få ordenlyd,” fortæller Niels de Voss.
Desuden mener Niels de Voss, at meget mobning kører på, at man simpelthen taler grimt til hinanden, men den grove tone kommer ikke udelukkende fra skolen:

”Man må konstatere at omgangstonen i samfundet er blevet meget rå, og det har altid været sådan at skolen afspejler samfundet. Hvis man har en rå omgangstone i hjemmet, så bærer man det med sig i skolen,” forklarer Niels de Voss.

Læs også Jeg blev mobbet hver dag i fire år