Vicerektorer: Gymnasieelever snyder fortsat med kopi-opgaver

Elevernes brug af opgavebanker har måske toppet. Foto: Flickr

Eleverne på gymnasierne afleverer fortsat kopierede og downloadede opgaver. Det er til trods for, at langt de fleste gymnasier i dag har indført elektronisk opgaveaflevering, blandt andet som værn imod de såkaldte opgavebanker, der igennem snart halvandet årti har forsynet eleverne med opgaver og givet lærerne grå hår.

– Det har grebet om sig. Det er meget mere omfattende, end det var dengang, siger Ellen Hult-Jensen, vicerektor på Sønderborg Gymnasium og sammenligner med omfanget for 10-15 år siden.

Elever har op gennem de seneste to årtier på hjemmesider som Studieportalen.dk og Opgaver.com kunne downloade danskstile, fysikrapporter, matematiknoter og meget andet. Og det frister ifølge vicerektor Ellen Hult-Jensen stadig mange elever, der ser stort på risikoen for at blive opdaget.

Lærerne bedre rustet

Først inden for de seneste par år har lærerne fået de værktøjer, der skal til for at afsløre snyderiet. Mange gymnasier har nemlig indført ’elektroniske afleveringer’, hvor opgaverne bliver scannet af et system, der kan afsløre om dele af opgaven er blevet kopieret. Og det har hjulpet, mener vicerektor på Faaborg Gymnasium, Jimmy Mangelsen.

Vi afslører dem i det omfang, vi kan. Det er jo en uærlig omgang med kilder

– Vi er blevet bedre rustet til at imødegå snyd. Der er flere forskellige værktøjer stillet til rådighed, hvor vi før sad med bukserne nede, siger han og tilføjer:

– Lærerne står nu på mere sikker grund.

De unge er, sammenlignet med for femten år siden, blevet så vante til internettets muligheder, at nogle elever finder det helt naturligt at kopiere hele eller dele af andres opgaver.

– Dengang var der sjældnere sager, fordi eleverne var ikke så dygtige, som de er i dag. Selv opgaver, som lærerne selv har strikket sammen, kan de finde noget på,” siger Ellen Hult-Jensen.

Læs også: »Der er ikke plads til personlige kriser«

Elevens eget ansvar

På Sønderborg Gymnasium er man ikke glade for opgavebankerne, der frister især de fagligt svage elever. De opfordrer derfor deres elever til helt at gå udenom siderne.

– Vi afslører dem i det omfang, vi kan. Det er jo en uærlig omgang med kilder, siger Ellen Hult-Jensen.

På Faaborg Gymnasium er de dog mere forsigtige og vil ikke blande sig i, hvordan eleverne bruger opgavesiderne og andre internetkilder.

– Det er en privatsag. Vi kan ikke forhindre det. Men vi har en holdning til det: Man skal selv løse sine egne opgaver. Man må gerne blive inspireret af andres opgaver, men man skal selv lave det, siger Jimmy Mangelsen.

Læs også: iPads styrker koncentrationen i klasseværelset

Har toppet

Begge vicerektorer er dog enige om, at man med de værktøjer har fået luget ud i en del snydere. Ellen Hult-Jensen spår derfor, at vi nu har set toppen af isbjerget, hvad angår kopiering af opgaver.

– Jeg tror ikke, der kommer flere sager. Der er så mange nu, at jeg ikke tror, det kan blive værre, siger hun.