Harry Potter, Ringenes Herre og Star Wars hiver de unge i koncertsalen: »Det er sindssygt fedt!«

 

Harry Potter Live fylder koncertsale over hele verden
Foto: Pressefoto – Aarhus Musikhus

– Det giver en helt anden og unik oplevelse, som viser, hvad klassisk musik også kan bruges til.

Sådan siger Mette Kier, der er programchef i Musikhuset Aarhus, om forskellen på at se en film i biografen og foran et symfoniorkester og kor bestående af 200 musikere.

Og det synspunkt deler 23-årige Michael Paulsen, der er ved at uddanne sig til maskinmester, og som har været til en lang række filmkoncerter.

– Det er sindssygt fedt! Det giver en mulighed for at genopleve filmene på en helt anden måde, og musikken forstærker virkelig oplevelsen og trænger helt ind under huden på én.

50 procent af publikummet er under 30 år

Aarhus Musikhus opfører i de her dage ‘Ringenes Herre Live – De to tårne’ og har på nuværende tidspunkt afviklet seks ud af i alt syv filmkoncerter. Over 10.000 har været inde og se forestillingen, og ifølge koncerthuset var over 50 procent af det samlede publikum under 30 år. Det står ifølge Mette Kier i stor kontrast til den gennemsnitsalder, man normalt ser til klassiske koncerter.

– Hvis man sammenligner det med et meget populært klassisk symfoniorkester som ‘Daniel Barenboim og West-Estern Divan Orchestra’ så er gennemsnitsalderen en helt anden. Her er 75 procent af publikummet over 60 år!

Film der er blevet til koncerter:

– Alene Hjemme/Home Alone

– Pirates of the Caribbean: Curse of the Black Pearl

– Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest

– Pirates of the Caribbean: At World’s End

– Ringenes Herre: Eventyret om ringen

– Ringenes Herre: De to tårne

– Ringenes Herre: Kongen vender tilbage

– Harry Potter: The Chamber of Secrets

– Harry Potter: The Prisoner of Azkaban

– Star Wars: A New Hope

– Disney’s Frozen

Mette Kier tilføjer hertil, at filmkoncerter er med til at bygge bro mellem den klassiske musik og det yngre publikum.

– Vi er godt klar over, at man ikke kan introducere den klassiske musik som genre fra den ene dag til den anden – og især ikke til et publikum, som ikke er vokset op med det. Men det er netop det, som de her filmkoncerter kan være med til. De får den klassiske musik ned i øjenhøjde til et nyt publikum, fordi man kombinerer det med noget let genkendeligt.

Mette Kier fremhæver desuden, at man på sigt håber, at den kombinationen kan bidrage til mere.

– En af pointerne med filmkoncerterne er jo selvfølgelig også, at de skal være med til at give det yngre publikum blod på tanden til at udforske de den mere traditionelle klassiske koncerter.

Den pointe er Michael Paulsen heller ikke helt afvisende for, men han har dog et forbehold.

– Jeg kan rigtig godt li’ konceptet og har været inde og se en masse filmkoncerter, men det skyldes, at jeg havde en interesse i de film, der blev vist. Hvis jeg skulle se noget mere traditionelt klassisk musik, så skulle det stadig være i forbindelse med noget, som jeg har interesse i. Hvis man gør det, så er jeg hooked!

Musikhuset i Aarhus var det første koncerthus, som introducerede filmkoncerter til det danske publikum tilbage i 2012, da man havde premiere på ‘Pirates of the Caribbean in concert’. Musikhuset har siden da opført en række filmkoncerter, og fænomenet har samtidigt spredt sig til en række af landets øvrige koncerthuse.

I København er der også rig mulighed for at opleve en række filmkoncerter. Den 18. oktober slår DR’s Koncerthus dørene op til ‘Harry Potter & The Prisoner from Azkaban in concert’, som foregår i samarbejde med DR’s eget symfoniorkester. Her er der stadig få billetter tilbage. I august 2019 kan man opleve opførelsen af ‘Star Wars – A New Hope. Dog meldes der i skrivende stund om udsolgt på DR Koncerthusets hjemmeside, men i en mail fra presseafdelingen opfordre man til, at man holder øje med koncerthusets nyhedsbrev i november.

 

Sådan gjorde vi: Journalisten blev interesseret i emnet, da han snakkede med en kollega, som netop havde været i Århus til en filmkoncert, hvor han nævnte, at der var mange unge mennesker til stede. På den baggrund tog journalisten kontakt Mette Kier, der er programchef hos Musikhuset i Aarhus for at høre nærmere om gennemsnitsalderen på publikummet til filmkoncerter. Derefter tog journalisten kontakt til Michael Paulsen for at få et indblik i hans oplevelser med filmkoncerter. Ingen af de adspurgte kilder ønskede citattjek.