Historiske jubilæer er en god forretning for rejsebureauer

Jubilæet for salget af Dansk Vestindien har gjort øerne til en populær destination.
Foto: Flickr

I år er det 500 år siden, at Martin Luther hamrede sine 95 teser op på kirkedøren i Wittenberg. 400 år senere solgte Danmark de tre øer St. Croix, St. Jan og St. Thomas til USA. Disse to jubilæer får danskere til at rejse i Luthers fodspor eller købe en tur til ”det tabte paradis” som aldrig før. Hos Felix Rejser har man mærket interessen for Reformations-rejser til Tyskland.

– Mange vil gerne vide, hvad det er for en baggrund, vores Folkekirke har. Hvis ikke Luther havde været der, så havde vi jo stadig været en katolsk kirke. Folk er interesserede i at finde ud af, hvad det egentlig var, Luther gjorde, og hvad han var for en person, vurderer rejsekonsulent Ninna Toft Rasmussen.

Læs også: Jubilæumsrejser til Dansk Vestindien romantiserer fortiden: Dybt problematisk mener kulturhistorikere

Alle deres rejser til området i år er godt besat. Her får man mulighed for at rejse rundt og besøge flere steder, der har haft betydning i Martin Luthers liv. Det er en blanding af historisk og religiøs interesse, der lokker turisterne dertil. Selvom rejsebureauet har arrangeret den slags ture i mange år, nyder man godt af den øgede interesse for Reformationen i år.

– I år er det helt ekstremt. Det er svært at få flere hotelværelser i området hele året. Der er simpelthen fuldt booket dernede, fortæller Ninna Toft Rasmussen.

Vi oplever helt klart stigende interesse. Der har været opmærksomhed på det, netop fordi det er 100-året for salget. Vi har simpelthen solgt flere rejser, end vi plejer.
Asger Domino, direktør for Stjernegaard Rejser

Historieinteressen lokker
Det er hovedsageligt det ældre publikum, der går i Luthers fodspor. Samme tendens ser man hos Stjernegaard Rejser, der sælger rejser til ”det tabte paradis” på Jomfruøerne.

– Det er det modne publikum, der tager dertil. Man skal være lidt oppe i alderen, før man interesserer sig for historie. Hvis man kun var interesseret i sol og strand, ville man tage et andet sted hen, der var tættere på og billigere, siger direktør Asger Domino.

Læs også: Danske seniorer er vilde med Spanien

Stjernegaard Rejser har sendt over 1000 mennesker til Jomfruøerne i år, og for dem er jubilæet også en god forretning.

– Vi oplever helt klart stigende interesse. Der har været opmærksomhed på det, netop fordi det er 100-året for salget. Vi har simpelthen solgt flere rejser, end vi plejer, fortæller Asger Domino.

Ferieparadis med mørk historie
Det er netop den danske tilknytning til øerne, der gør destinationen populær hos de historieinteresserede, vurderer direktøren. Her kan man opleve de flotte, gamle, danske bygninger, mens man går rundt i gader med danske navne.

– Det er det eneste sted i verden, vi har en historie udenfor Danmark i større omfang, siger Asger Domino.

Læs også: Turismeforsker: Klimakrisen lokker flere rejsende til Grønland

Kombinationen af ferieparadis og historie er med til at gøre øerne til en spændende og eksotisk destination. Den danske historie på øerne har dog også en dyster side.

– Det var slavetiden, så det er ikke glorværdigt. Men det er alligevel en interessant del af verdenshistorien. Der blev tjent enorme summer på sukkerproduktion. Mange af de store, flotte bygninger i København er finansieret af denne produktion, siger Asger Domino.

Dagen for salget af Dansk Vestindien falder den 31. marts, mens dagen for Reformationens begyndelse falder senere på året, nærmere bestemt 31. oktober.

Leave a Reply

Your email address will not be published.