Hvad mangler under pølsen?

Flere unge spiser kun 1/3 af den anbefalede mængde fuldkorn. Det skal en ny kampagne gøre op med. Foto: Fuldkorn.dk
Flere unge spiser kun 1/3 af den anbefalede mængde fuldkorn. Det skal en ny kampagne gøre op med.
Foto: Fuldkorn.dk

”Skud ud til den her fuldkornsting. Totalt episk!”

Sådan lyder det i en ny kampagne fra Fuldkornspartnerselskabet rettet mod unge. For flere unge får nemlig alt for lidt fuldkorn. De 19-24 årige, der spiser mindst fuldkorn, får kun 1/3 af den anbefalede daglige mængde. Det viser nye tal fra DTU Fødevareinstituttet.

– Det er vigtigt at øge kendskabet til fuldkorn og fuldkornsmærket blandt unge, og det gør kampagnen på en sjov og ny måde, siger Rikke Iben Neess, der er kampagneleder hos Fuldkornspartnerskabet.

Fuldkornspartnerskabet er et offentligt-privat samarbejde mellem Fødevarestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Diabetesforeningen og en række fødevarevirksomheder, der skal få danskerne til at spise mere fuldkorn.

Læs også: Se hvor meget fuldkorn du spiser

Der er særligt én ting, som de unge ikke spiser nok af: Rugbrød.

– Rugbrød som den traditionelle frokostspise er desværre yt for nogle af de unge. Der er kommet mange andre alternativer, som indeholder meget mindre fuldkorn. Vi ved, at dem, der spiser mindst fuldkorn, generelt spiser mere fastfood, hvidt toastbrød uden fuldkorn, croissanter, pølsebrød og pizza, siger Rikke Iben Neess.

Også Gitte Just Wenneberg, klinisk diætist hos Just Balance, en konsulentvirksomhed med speciale i personlig motivation, mener, at det manglende rugbrød kan være en grund til, at unge ikke får nok fuldkorn.

– Unge spiser ofte i kantiner, hvor maden indeholder færre kostfibre og fuldkorn, frem for eksempelvis at lave en madpakke baseret på rugbrød, siger hun.

Flere årsager til fravalg af fuldkorn

Danskernes indtag af fuldkorn er steget markant de seneste par år, oplyser Fødevarestyrelsen. Men de unge sakker bagud i statistikken, og det kan der være flere årsager til.

Ifølge Rikke Iben Neess er en af de vigtigste årsager, at de unge tror, at det er dyrt at spise fuldkorn. Men det er en myte, siger hun:

– Det er meget billigere at købe en pakke rugbrød eller 1 kg havregryn til en 10’er, end det for eksempel er at købe sin frokost eller morgenmad på en café. Det er meget vigtigt at få punkteret den myte, at det er dyrt at spise fuldkorn.

Læs også: Ekspert: Sundhedskampagner kan ramme forbi de usunde

Derudover er det også nogle unge, der helt fravælger at spise kulhydrater, så som groft brød og gryn. Og ved at udelukke de her produkter, er det svært at få den anbefalede mængde fuldkorn, siger Rikke Iben Neess.

Fakta om fuldkorn:

• Fuldkorn kan både være hele og forarbejdede kerner, fx knækkede, skårne eller malet til fuldkornsmel.

• Kornkerner består af 3 dele: frøhvide (endosperm), skaldele (klid) og kim (embryo). Det er i skaldelen og i den indre del, kimen, at alle vitaminerne og mineralerne sidder.

• Den anbefalede mængde fuldkorn er 75 g om dagen. Det svarer til én portion havregryn og to skiver rugbrød.

• Danskerne spiser i gennemsnit 55 g fuldkorn om dagen.

• 27 pct. af danskerne spiser den anbefalede mængde fuldkorn.

Kilde: Fødevarestyrelsen

Fuldkorn er fulde af sundhed

Unge har ligeså meget brug for fuldkorn som alle andre aldersgrupper. Og det skader sundheden, hvis de ikke får dem, siger Gitte Just Wenneberg:

– Fuldkorn indeholder særlige næringsstoffer, vitaminer og mineraler, som er meget gavnelige for sundheden. Når man fx spiser hvidt brød i stedet for fuldkornsbrød, er alle skallerne på kornet ”vasket af”. Så får man ikke alle de gode ting fra hele kornet.

Læs også: I dag er det national fuldkornsdag

Og fuldkornet har mange flere gode virkninger. Det er kornets høje indhold af kostfibre, der gør det særligt godt:

– Kostfibre giver en bedre mæthedsfornemmelse og regulerer vores blodsukker, så vi undgår at spise for meget og få sukkertrang, siger Gitte Just Wenneberg.

Fuldkorn kan altså forebygge både fedme og adskillige livstilssygdomme, så som diabetes, hjerte-karsygdomme og tarmkræft.

Fuldkornselskabets kampagne kører i hele november måned. Kampagnen er sendt ud til diverse ungdomsuddannelser, supermarkeder og en fitnesskæde og vil også blive delt via sociale medier. Og for at give endnu mere inspiration, vil Fuldkornsselskabet i starten af 2016 lancere en ny opskrifts-app.