I blitzens lys som fireårig

Oliver Revensdorff på job foran kameraet. Foto: Camilla Revensdorff
Oliver Revensdorff på job foran kameraet.
Foto: Camilla Revensdorff

Camilla Revensdorff ruller en plakat ud, der næsten er lige så høj som hende selv. Med store bogstaver står der “Eventyrlige oplevelser – SAXO”. En lyshåret dreng læser en bog med opspærrede øjne og overraskelsen malet i ansigtet.

– Det var magtpåliggende for mig at få den, da de pillede den ned, siger hun om metroreklamen fra Nørreport.

Drengen er hendes søn, Oliver Revensdorff. Han er 11 år gammel og har været børnemodel, siden han var fire år.

Hans lillebror har trådt den samme sti og været model, lige siden han fik hår nok på hovedet til, at bureauet kunne bruge ham, fortæller Camilla Revensdorff.

– Det var givet, at han også skulle ind i den verden, fordi det havde givet os så mange sjove oplevelser, siger hun.

Metroreklamen med Oliver Revensdorff.  Foto: Louise Bangslund
Metroreklamen med Oliver Revensdorff.
Foto: Louise Bangslund

Boom i børnemodeller
Forældre vil gerne have deres børn foran kameraet, og børnene vil også selv gerne ind i modelverdenen. Det viser en rundringning til en række modelbureauer, som melder om stor – og stigende – interesse i børnekategorien.

Læs også: Forbrugerrådet: Magasiner skal droppe kemi-kosmetik til børn

Eksempelvis får modelbureauet Basic Cph 20-25 ansøgninger fra børn eller deres forældre om dagen og estimerer, at det er steget støt med cirka 30 pct. de seneste fire år. Bureauerne Little People og Casablanca Models får omtrent det samme antal. Heidi Bergholdt fra Casablanca Models vurderer, at det er en fordobling, fra hun startede bureauet for godt 20 år siden. Medejer af børnemodelbureauet 1kid, Heidi Helmig, oplever også, at der er »run« på børn, og modtager i omegnen af 10-15 ansøgninger om dagen.

Oliver Revensdorff er knyttet til bureauet Little People, mens lillebroren Oscar Revensdorff er i stald hos Basic Cph.

Mor tænkte tanken

Camilla Revensdorff  fik idéen om at sende billeder af sønnen Oliver til modelbureauer fra en veninde, hvis datter var børnemodel.

– Hvis nogen prikker til mig og spørger, om jeg er i gang med at udleve mine egne modeldrømme – ligesom fodboldfædrene, der står og skriger på sidelinjen, som aldrig selv blev store fodboldspillere – så ved jeg jo godt, at det et eller andet sted er mig, der har tænkt tanken, fordi jeg synes, det ville være sjovt, siger Camilla Revensdorff.

– Men med til historien hører, at Oliver var en meget genert, indadvendt type, som vi gerne ville have skubbet lidt udover kanten. Og så blev vi enige om, at – udover vi syntes, han havde et sødt ansigt – det måske kunne være med til, at han blev bedre til at møde nye mennesker.

Første gang, Oliver Revensdorff som fireårig skulle have taget billeder til bureauet, ville han heller ikke med ud ad døren. En fremmed dame skulle ikke tage billeder af ham.

Anden gang var der ingen problemer, og i dag tæller porteføljen alt fra kataloger og reklamefilm til modeshows med kunder fra Kvickly til Lego – og Oliver Revensdorff er blevet så vild med kameraet, at han drømmer om at stå bag det en dag, fortæller han.

Jeg ved godt, der er en risiko for, at jeg flasker et barn op, som har et billede af, at man er noget i kraft af sit udseende. Men jeg har valgt at tage chancen.
Camilla Revensdorff, mor til Oliver Revensdorff på 11 år

Nej tak til en 20’er
De penge, Oliver Revensdorff og hans lillebror tjener på modeljobs, bliver sat ind på en bankkonto – lige bortset fra det, de får forhandlet sig frem til at få udbetalt med mor og far.

I perioder har Camilla Revensdorff og hendes mand dog været bekymret for, at drengene ville få et »forskruet« forhold til penge. Særligt da Oliver Revensdorff som syvårig kiggede undrende på sin mor, da han blev tilbudt 20 kroner i lommepenge om ugen. Han var vant til at tjene 250 kroner i timen.

– Vi har snakket meget om det. Når de bliver ældre og skal have et job i Netto eller møde hos bageren klokken seks om morgenen, er de jo vant til at få mange flere penge for det, de laver. Så vi har gjort meget ud af at sige, at de skal være ydmyge omkring, at det her er specielt, siger Camilla Revensdorff.

Oliver Revensdorff med sin lillebror Oscar Revensdorff, som også er model.  Foto: Thomas Hergaard
Oliver Revensdorff med sin lillebror Oscar Revensdorff, som også er model.
Foto: Thomas Hergaard

Stoler på mavefornemmelsen
Sønnen Oliver har planer om fortsætte som model, og her er Camilla Revensdorffs mavefornemmelse med på sidelinjen hele vejen.

– Jeg ved godt, der er en risiko for, at jeg flasker et barn op, som har et billede af, at man er noget i kraft af sit udseende. Men jeg har valgt at tage chancen. Min mavefornemmelse er, at der er vi ikke. Og jeg har hele tiden sagt, at hvis jeg fornemmer, det går i den forkerte retning, eller han begynder at få nykker, så er han ude. Det må ikke blive noget med ‘Hey, se mig, jeg er model,’ siger hun.