Ingen mobil i bil: En løftet pegefinger har vist sig effektiv

Positive tilbagemeldinger på Rådet for Sikker Trafiks seneste kampagne: “Læg mobilen, så er du lægger”
Foto: Rådet for Sikker Trafik

Ny evaluering foretaget af Rådet for Sikker Trafik viser, at kampagnefilmen “Læg mobilen, så er du lægger” har fået 82 procent af seerne til at tænke over, om de bør lægge mobilen fra sig i bilen.

Undersøgelsen er en opfølgning på Rådet for Sikker Trafik og Forsikring og Pensions kampagne, som kørte til og med februar. Kampagnen skulle få danskerne til at holde fingrene fra mobilen, når de sidder bag rattet.

Seniorprojektleder hos Rådet for Sikker Trafik, Lisbeth Sahl, glæder sig over det høje tal

– Det er en ret stærk indikator på, at vi har fået skabt noget refleksion hos folk, siger hun.

Uanset alder synes folk, at trafikkampagner er relevante.
Pernille Almlund, lektor i kultur og medier på Roskilde Universitet

Selvom evalueringsundersøgelsen kun kan fortælle noget om den selvrapporterende ændring og ikke den faktiske adfærdsændring, er det alligevel et skridt i den rigtige retning, mener Lisbeth Sahl.

– Der er ingen tvivl om, at der har været meget opmærksomhed og snak om kampagnen. Når vi kigger på evalueringsundersøgelsen, kan vi se, at 47 procent, det er næsten halvdelen af dem, der har set kampagnen, har snakket med andre om den, hvilket er et rigtig højt tal, siger hun.

Læs også: Politi om mobilsnak: Klip i kørekort vil ikke hjælpe

Grunden til, at filmen er blevet et populært samtaleemne, skyldes ifølge Lisbeth Sahl især kampagnens humoristiske tilgang til det alvorlige emne. Kampagnens ordspil leger med ordene ’lægger’ og ’lækker’.

– Folk synes, det er sjovt at sige »Hey, er du også ’lægger’?«, siger Lisbeth Sahl.

Trafikkampagner tages alvorligt

Noget tyder da også på, at folk generelt reagerer på netop trafikkampagner. Pernille Almlund, lektor i kultur og medier på Roskilde Universitet, har undersøgt folks reaktioner på forskellige typer af kampagner.

– Det er gennemgående i undersøgelsen, at uanset alder synes folk, at trafikkampagner er relevante. Det er noget, der er særligt for netop denne type af kampagner, idet flere andre kampagner fik mere blandede reaktioner, siger Pernille Almlund.

Det er især vigtigheden af emnet, der gør, at folk reagerer positivt på trafikkampagner, mener Pernille Almlund.

– Folk synes, det er i orden med en løftet pegefinger på lige præcis det her område.

Sådan gjorde vi: Idéen til artiklen kommer af den netop afsluttede kampagne. Citaterne stammer fra telefoninterviews med begge kilder.