Ishøj fællesantenne taber tilslutning

Kvaliteten af tv-signalet i Ishøj er periodevis i top og i andre perioder ser det sådan ud. 
Privatfoto: Allan Hvovlby

– De har ikke kunne løse problemet hurtigt nok. Kabeplus overtog driften i juni, og der er stadigvæk problemer. Vi er altså i starten af oktober.

Sådan begrunder Maria Ronild, afdelingsformand for boligselskabet Vildtbanegård afdeling 1, deres beslutning om at trække sig ud af Fællesantennen i Ishøj. Alle fire afdelinger af Vildtbanegård, der i alt er 1892 boliger, har stemt nej tak til Fællesantennen. Kabelplus overtog driften af fællesantenneanlægget 1. juni, og der har efterfølgende været store problemer med både TV- og internetforbindelsen i kommunen.

Sagen kort: 

  • Juni 2017: Kabelplus vinder EU-udbud og tager over for den gamle udbyder Yousee.
  • Juni 2017: Den første af fire afdelinger i boligselskabet Vildtbanegård beslutter at melde sig ud af Fællesantennen. Ved skrivende stund har alle fire afdelinger efter afstemning besluttet at melde sig ud.
  • September 2017: En ekstern undersøgelse, som Kabelplus har fået lavet af et rådgivende ingeniørfirma, viser, at antennenetværket under Yousees drift ikke var ordentligt vedligeholdt.
  • Oktober 2017: AAB afdeling 55 stemmer på et ekstraordinært bestyrelsesmøde om at trække sig ud af Ishøj Fællesantenne. Også Stenbjerggård boligselskab vil stemme i løbet af efteråret.

Læs også: TV ballade i Ishøj

Partner og salgs- og udviklingsdirektør i Kabelplus Henrik Lind oplever, at der har været modstand fra start af:

– Vi har gjort sindssygt meget for boligselskaberne. Det er vores opfattelse, at bestyrelserne hele tiden gerne bare ville have fortsat med Yousee. Før de overhoved var startet, truede de med at melde sig ud, siger Henrik Lind.

Ekstraordinært bestyrelsesmøde med Fællesantennen på dagsordenen

Andre almene boligselskaber i Ishøj Kommune har i løbet af efteråret også Fællesantennen på afstemning. AAB afdeling 55 i Vejleåparken, der består af 1711 boliger, holder den 10. oktober ekstraordinært bestyrelsesmøde, hvor beboerne skal stemme om at blive eller forlade Fællesantenne-løsningen. For nu er det ikke til at sige, hvor afstemningen vil ende.

– Der er altid nogle, der har nogle problemer med det. Vi får at se den 10. oktober, hvor mange der har problemer, siger Wagn B. Jensen, der er medlem af afdelingsbestyrelsen i AAB afdeling 55.

Antennenettet var ikke klar

Til afstemningerne om udmeldelse siger Henrik Lind fra Kabelplus, at det er beklageligt, at boligselskaber melder sig ud før Kabelplus har haft en chance for at rette op på det misvedligeholdte antennenet, som Kabelplus overtog fra Yousee i juni:

– Da Yousee trak stikket, og vi i Kabelplus satte vores stik i, var nettet ikke klar til at modtage den type signaler, som vi kom med. Boligselskaberne har heller ikke fået opgraderet deres egne stik, de var katastrofalt dårlige, særligt i Vildtbanegården.

Læs også: Yousee laver Facebook selvmål

Træt af intern udbyder-krig

Hjælpen fra Kabelplus har ifølge Marie Ronild fra boligselskabet Vildtbanegård ikke været tilstrækkeligt:

– Ja, på nogle punkter har vi modtaget hjælp. Det er lidt svært, fordi de skyder skylden på hinanden. Kabelplus siger, at det er Yousees fejl, der ikke opgraderet anlægget og overholdt deres vedligeholdelsespligt. Men altså, rigtig mange beboere har stadigvæk pixeleringer på tv’et, så de falder ud hele tiden.

 

Tingene skal fungere

Vildtbanegård har fået nok og har truffet deres beslutning og træder ud af Fællesantenne 1. januar 2018. Wagn B. Jensen fra AAB vil ikke spå om, hvad afstemningen den 10. oktober vil bringe, men bakker op om, at det er vigtigt for borgerne at generhverve en ordentlig forbindelse:

– Tingene skal fungere uanset, om det er Kabelplus der fortsætter, om Yousee kommer til eller om andre kommer til.

Der er altid nogle, der har nogle problemer med det. Vi får at se den 10. oktober, hvor mange der har problemer
Medlem af AAB afdeling 55s bestyrelse, Wagn B. Jensen

Forbedringer i fremtiden

Kabelplus skal være færdig med deres opdatering af antennenetværket 31. oktober 2018, og Henrik Lind så gerne, at boligselskaberne ville give dem en fair chance:

– Hvis man havde haft en fornuftig bestyrelse, så kunne man have ventet til næste år, hvor vi er færdige med vores opdatering. Det tager altid lang tid at skifte leverandør.

Boligselskabet Vildtbanegård har ikke kunne vente på Kabelplus’ forbedringer, og tirsdagens afstemning vil vise, om beboerne i AAB afdeling 55 har ligeså travlt med at skifte udbyder og få forbindelsen tilbage på sporet.

5 Responses to "Ishøj fællesantenne taber tilslutning"

  1. Allan Hvolby   6. oktober 2017 at 15:41

    Kabel+ udtaler således: “Hvis man havde haft en fornuftig bestyrelse, så kunne man have ventet til næste år, hvor vi havde været færdige med vores opdatering”……
    Hertil vil svaret være, “at hvis Kabel+ havde været et fornuftigt firma havde de ventet til næste år med at omlægge hele antenneanlægget og brugt tiden til at gennemgå anlægget i detaljer, finde evt dårlige områder, bestille nødvendige reservedele, rekvirere personale og lægge detaljerede opgraderings planer; vi skal jo ikke glemme, at anlægget virkede perfekt ved overdragelsen..”

  2. Linda   6. oktober 2017 at 16:14

    Amatør firma, og borgerne betaler, glem ikke at os som bor i hus uden forening er bundet til det her lort. Her hvor jeg bor blev de gamle telefonstik muligheder sløjfe mange år før vi købte huset. Og vi har stadig elendig forbindelse.

  3. Peter   6. oktober 2017 at 17:08

    Dette projekt har fejlet i 4 fader.

    1. Kommunen besluttede at gennemføre projektet uden at orientere borgerne om formål mv. OG uden at fortælle om hvilke konsekvenser og omkostninger borgerne kunne forvente, f.eks i form af opgradering af egne installationer.

    2. EU udbudet har været en farce, hvor tildelingskriterierne synes at være skræddersyet til den senere vinder, og hvor et væsentligt kriterie blev negligeret (leverandøren skulle kunne levere indholdet via kontrakter med bl.a. Viasat og Canal Plus).

    3. Kabelplus har grebet implementeringen an på en håbløs og amatøragtig måde. De har, så at sige, famlet i blinde. Kommunikation med brugerne har været mangelfuld. Et simpelt ticketing system har ikke været til stede fra starten – blot for at nævne nogle helt basale elementer i et projektforløb.

    4. Efterspillet er nu startet. Alle aktører skyder på hinanden (Kommunen, Kabelplus, YouSee og Netplan). Borgerne kommer til at betale dyrt for dette “eksperiment”!!

  4. Danny Nilsson   6. oktober 2017 at 22:14

    Lad nu vær med at stabe kabel med P

  5. Thomas   9. oktober 2017 at 05:40

    I artiklen savner jeg en enkelt detalje der kunne nuancere sagen lidt. Nemlig det faktum at der blev arbejdet meget systematisk på at få KabelPlus smidt på porten FØR den første juni. Flere boligforeninger truede jo med at melde sig ud af fællesantennen (i modstrid med vedtægterne) FØR KabelPlus overhovedet kom i gang. Det var en stor sag, og skabte masser af forvirring. Så reelt set startede sagen altså ikke den 1. juni, men derimod den dag det blev bekendtgjort at KabelPlus havde vundet udbuddet. Så historien om at KabelPlus fik chancen og fejlede er ikke fuldstændig korrekt.

Leave a Reply

Your email address will not be published.