Kan København blive det nye Cannes?

Cinemateket ligger lokaler til mange af festivalens visninger. Foto: Wikipedia
Cinemateket ligger lokaler til mange af Copenhagen Pix-festivalens visninger. Foto: Wikipedia

I aften spiller de sidste film, der er en del af filmfestivalen Copenhagen PIX.

Festivalen har forløbet over de sidste to uger, og er Danmarks største spillefilmsfestival. I det internationale filmfestivals-farevand er den dog en lille fisk.

På filmfestivalsmarkedets øverste hylde finder man glamourøse branchefestivaler som Cannes og Venedig og store mangfoldige publikumsfestivaler som Toronto og Berlin. Det er mere Toronto end Cannes som Copenhagen Pix skeler efter.

– Store publikumsfestivaler som Toronto er gode pejlemærker og stor inspiration. Men man skal huske på, at det har taget over 40 år at bygge den festival op. Det er et langt sejt træk at få opbygget den platform, som mange af de store festivaler har. Men det er helt sikkert et ønskescenarie for os, siger festivaldirektør for Copenhagen Pix Jacob Neiierdam.

Læs også: Præst: Moderne dating presser kærligheden

Store forhåbninger
Ifølge Jacob Neiierdam er festivaler som Cannes, Venedig, Berlin og Toronto i deres egen liga. Det er alle festivaler som har eksisteret i 40 plus år, og de har i dag budgetter på den gode side af 120-130 millioner, vurderer han.

Selvom det er svært at spå om fremtiden i en filmverden, der er under konstant forandring, håber festivaldirektøren dog, at man på et tidspunkt kan nærme sig de store festivaler.

– Filmbranchen og publikum ændrer sig hele tiden. Så det er sindssygt vigtigt, at man har en fleksibilitet, så man kan følge med sit publikum. Men på sigt kunne det være fedt at ende på samme hylde som Toronto eller Berlin, siger Jacob Neiierdam.

Om PIX

  • Copenhagen Pix løb første gang af stablen i 2009.
  • Festivalen er en fusion mellem Copenhagen Film Festival og Nat Film Festival
  • Festivalens hovedpris er New Talent Grand PIX
  • Hovedprisen gives til årets mest talenfulde debutant som tildeles 10.000 euro.
  • Buster Film Festival er i år blevet en del af PIX. Dette program fokuserer på børn og unge.

Stort potentiale
De store filmfestivaler er stærke brands såvel som store turistattraktioner. Professor og leder af center for studier i kreative industrier på CBS Jesper Strandgaard vurderer, at markedet rummer et stort potentiale.

– Der er et kæmpe potentiale for en filmfestival, hvis man kan slå igennem. Toronto filmfestival har formået at slå igennem, og har brandet byen enormt stærkt. Men man skal finde en profil i markedet og et område, der ikke er dækket, siger Jesper Strandgaard.

Læs også: Danskerne er i tvivl: Hedder det ‘en’ eller ‘et’ hamster?

Det tager tid
Hvis man skal nå dertil, skal man dog være klar over, at det er en hård og langsommelig proces.

– Det er svært i dag at lave en festival, der har lige så stort brandingpotentiale som Cannes, Berlin eller Venedig. Det tager enormt lang tid at bygge en festival, siger Jesper Strandgaard.

Copenhagen Pix har da også gjort sig klart, at man ikke bliver en verdensberømt filmfestival i den nærmeste fremtid. I stedet fokuserer de på, at udvikle nye talenter.

– I vores realistiske perspektiv kan vi ikke blive en festival som hele verden rejser til. For så langt rækker vores ressourcer ikke. Vores fokus er på nye talenter, internationale såvel som nationale, og det er vores kerne dna. Vi ønsker at hive nye filmskabere frem i lyset, og fremme især danske talenter, siger Jacob Neiierdam.

Leave a Reply

Your email address will not be published.