København og Aarhus i åben cykelkrig

Der er lagt op til et vaske ægte rival-opgør. Nu udfordrer Århus nemlig København på at være verdens bedste cykelby. Men  »de når os ikke til sokkeholderne«, lyder det fra cykelsekretariatet i København. I Aarhus er man klar til kamp, København skal nemlig »ikke spille smarte«, lyder det. NetAvisen tager nu pulsen på, hvad rivalerne kalder storbyernes rumble in the jungle. 

     
Smutveje vs. service 

I København er der trængsel og alarm. Mange lyskryds og unødig ventetid. Det irriterer cyklisterne, og derfor bygger Københavns Kommune cykelmotorveje, som skal bringe cyklisterne hurtigere fra A til B.

»For os er det vigtigt, at det går hurtigt når man cykler. Derfor vil vi inden for de næste par år bygge supercykelstier, som skal fungerer som cykel-motorveje fra de omkringliggende byer og ind mod København. Og derudover arbejde vi løbende på at bygge flere smutveje, som cyklisterne kan benytte sig af i storbyen«, forklarer Andreas Hansen fra Københavns cykelsekretariat.

Målet er, at gøre cykelturen hurtigere end at køre bil. Derfor vil supercykelstierne og smutveje være udstyret med tunneller under lyskryds og cykelbroer over svært trafikkerede veje.

I Aarhus kigger man også på adgangsforhold, men det kommer ikke i første række. Her vil man være verdens bedste cykelby, målt på den service man leverer til cyklisterne. 

»København kan ikke hvad vi kan. I Århus prioriterer vi service. Cyklisterne skal vide, at Århus Kommune er der for dem. Derfor sender vi kommunale ansatte på gaderne for at smøre cyklisternes kæder, pumpe deres cykler eller lave anden nødvendig service helt gratis. Det kan ske mens de venter i lyskrydset, eller hvis de er på vej ind og handle«, lyder det overlegent fra Joakim Parbo, der arbejder som cykelstiinspektør i Århus Kommune.


Penge vs. nærvær

I København koster cyklisterne penge. Mange penge. Og i København sparer man ikke på 2-kronerne. Her har man nemlig postet ekstra 8 millioner kroner i et cykelbudget, som bl.a. skal sikre rene cykelstier når sneen kommer til vinter.

»Det er vigtigt for os, at cyklisterne kommer godt igennem vinteren. Derfor har vi også valgt at kaste 2 millioner ekstra i snerydning på cykelstier dette år. Hermed lover vi også, at cykelstierne er ligeså rene som HC Andersens Boulevard. De er top-prioritet«, lyder det fra Andreas Hansen.

I Aarhus er man ikke imponeret over million-gaver og dollar-sedler. Her er det nærvær og fællesskab der tæller.

»Vi har da også budgetforøgelser på cykelområdet, men det er ikke det der tæller her. Her handler det om nærvær. F.eks. er jeg ansat til at vurdere, hvordan vi løbende kan forbedre cykelforholdene. Men det er altså ikke noget jeg gør på en kontor. Nej jeg holder f.eks. tit i et lyskryds og observerer cyklisternes adfærd. Det handler om at sikre de føler sig trygge. Derfor cykler jeg også tit op på siden af cyklisterne og spørger, hvad de godt kunne tænke sig blev ændret. Det giver en masse gode inputs«, lyder det fra Joakim Parbo. 
 

Vi ændrer loven!

Kampen om at være verdens bedste cykelby stopper ikke her. I København tager man bogstavligt talt kampen et niveau op.  Her går man nemlig i dialog med politiet om at ændre loven. Nu skal det  nemlig være muligt for cyklister i København at cykle mod trafikken på ensrettede gader.

»Vi ved, at det kræver en lovændring, men vi har et godt forhold til politiet, og vi forventer da, at Københavnere i nære fremtid skal have mulighed for at cykle mod trafikken«, lyder det fra Andreas Hansen.

Han understreger, at København slet ikke betragter Aarhus som en konkurrent. Man er derimod mere truet af byer som Amsterdam og måske Malmø lyder vurderingen.

 
Den udmelding bringer ikke en mine frem I Aarhus. Husk på, at dem der ler sidst ler bedst, lyder det. 

»Det kan godt være, at København ikke mener, vi er en konkurrent i kampen om at være verdens bedste cykelby. Men de skal ikke spille smarte. De kan bare vente og se. Og så har det desuden ingen betydning, at Københavnerne vil ændrer loven. Husk på, at i Århus har vi ikke brug for at ændre loven. Vi bygger bare nogle nye cykelstier, hvis der er problem. Det er service!«, siger Joakim Parbo.
 


Cyklisterne vil have tryghed

I Dansk Cyklist Forbund er man glad for, at der er kommet konkurrence på området. Når det så er sagt, vil man ikke vurdere, hvem af Aarhus og København, der er favorit i konkurrencen om at være verdens bedste cykelby. Men en ting er sikkert. Det er tryghed, der tæller.

»Det vigtigste for cyklister er tryghed. Det skal være trygt at cykle i byen. Uanset hvor man er. Den af Aarhus og København, der sikrer  mest tryghed på cyklen, vinder i sidste ende. Det er mi vurdering«, lyder det fra Formand for Dansk Cyklistforbund Claus Hansen.

København er flere gange før vurderet til at være verdens bedste cykelby. Aarhus har aldrig fået den udnævnelse.

Hvad forventer du af verdens bedste cykelby?