Kender du heller ikke dette mærke?

Det Økologiske Spisemærke findes i en guld, sølv og bronze version, der gives efter andel af økologiske råvarer i køkkenet
Det Økologiske Spisemærke findes i en guld, sølv og bronze version, der gives efter andel af økologiske råvarer i køkkenet

Der er findes nøglehulsmærker, klassiske røde Ø-mærker og europæiske Ø-mærker. Siden 2009 har også Det Økologiske Spisemærke skullet vejlede danske forbruger.

En ny undersøgelse foretaget af Nationalt Center for Fødevarer og Landbrug viser imidlertid, at kun 12,5 procent af danskerne kender betydningen af Det Økologiske Spisemærke.

– Hvis ikke det slår an hos forbrugerne, og de ikke reagerer på det, så falder mærkningsordninger væk af sig selv, siger Orla Hav, fødevareordfører for Socialdemokratiet. Det lave kendskab skyldes ifølge ham, fordi mærket stadig er i sin opstartsfase efter etableringen i 2009.

Danskernes kendskab til Spisemærket

    • 62,5 %, kender ikke mærket
    • 25,0 %, usikker på betydning
    • 12,5 %, sikker på betydning

Kilde: Nationalt Center for Fødevarer og Landbrug, marts 2014, 1005 respondenter

For en uge siden uddelte en glad fødevareminister Dan Jørgensen (S) ellers 83 nye mærker ved Foodexpo i Herning.

Det betød, at det samlede antal restauranter, kantiner og institutioner med et økologi-mærke kom over 700 – en stigning på 75 procent i løbet af et år.

Vi regner med, at Det Økologiske Spisemærke kan nå samme udbredelse som det røde Ø-mærke
Robert Lind, fuldmægtig i Fødevarestyrelsen

Mere synlighed er vejen frem

– Det kræver, at folk støder på det i deres dagligdag, hvis det skal kommunikeres ud, siger Dorthe Kloppenborg, projektleder i Økologisk Landsforening, der ikke undrer sig over danskernes lave kendskab til mærket.

Kun 10 procent af De Økologiske Spisemærker hænger i dag på enten en restaurant eller café. Det tal, skal ifølge Dorthe Kloppenborg op, hvis flere danskere skal lære mærket at kende.

Det synspunkt bakkes op af Robert Lind, fuldmægtig i Fødevarestyrelsen:

– Det, der mangler, er nok, at restauranter og caféer bruger det i endnu højere grad, og også informerer deres gæster om mærkets betydning.

På trods af enighed om midlet vil Robert Lind fra Fødevarestyrelsen ikke ligge sig fast på et fremtidigt mål. Han håber dog på større udbredelse.

– Der er ingen konkret målsætning på, hvor mange, der skal kende mærket, men vi regner med, at det kan nå samme udbredelse som det røde Ø-mærke, udtaler han og tilføjer, at man forventer at have uddelt yderligere 800 Økologiske Spisemærker til næste år.