Knallerten var Danmarks farligste køretøj: Nu falder den i popularitet

Politiet stopper færre ulovlige knallerter. Foto: www.sikkertrafik.dk
Politiet stopper færre ulovlige knallerter, og udskrivelsen af bøder er også formindsket.
Foto: www.sikkertrafik.dk

Den associeres ofte med drengestreger og fartbøller, og det er der en god grund til.

I lang tid har det været en udbredt tendens blandt unge at køre ulovligt rundt på tunede knallerter. Knallerten har ikke kun været den hyppigste årsag til, at unge mennesker under 18 år kom til skade. Rådet for Sikker Trafik har også betragtet knallerten som det farligste køretøj på de danske veje.

Men det går den rigtige vej, viser Vejdirektoratets nyeste uheldsstatistik fra 2015.

Over de sidste 10 år har antallet af personskader på knallert haft et generelt fald. Men inden for de seneste to år har faldet været endnu mere markant.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik skal resultatet ses i lyset af, at knallerten som transportmiddel er blevet mindre populær. Siden 2013 er antallet af elever på ungdomsskolerne, hvor man tager knallertkørekortet, nemlig faldet med hele 39%.

Det skyldes især de nye knallertregler, man vedtog i 2013, forklarer forklarer Lars Olsen, seniorprojektleder for Sikker Trafik LIVE og ansvarlig for knallertkurser.

Læs også: 17-årige får ikke kørekort

Flere krav, færre elever 

Knallertreglerne havde til formål at stramme kravene for at få knallertbeviset og samtidig skærpe sanktionerne for ulovlig knallertkørsel for at opnå mere fred på vejene.

– Reglerne var og er stadig målrettet de typiske knallertkørere, som er unge mennesker i alderen 16-18 år. Mange kommer fortsat alvorligt til skade, men ulykkesbilledet er markant forbedret. I 2013 og 2014, har der ingen dræbte været blandt de 15-17- årige , hvilket aldrig er set før i den her aldersgruppe, fortæller Lars Olsen.

Lars Olsen fra Rådet for Sikker Trafik er overbevist om, at lovændringen tilbage i 2013, er en del af grunden til, at adfærden omkring knallerter har ændret sig.

– I 2013 gik det fra at være et knallertbevis til at være et egentligt knallertkørekort, og med kørekortet fulgte en masse krav og stramninger. Det er f.eks. blevet sådan nu, at antallet af lektioner er øget fra 24 timer til 30 timer, og der er nu en både teoretisk og praktisk prøve med klare definerede krav, siger Lars Olsen.

Strengere krav til eleverne har medført, at flere dumper. Derudover skal eleverne gennemgå et kursus i førstehjælp, som på nogle skoler koster op til 500 kroner. Faktorer som disse er skyld i, at flere og flere unge vælger knallertkørekortet fra.

I dag er det i højere grad blevet et spørgsmål om, hvorvidt man reelt set har brug for at køre på knallert, f.eks hvis man bor på landet, hvor afstandene er længere. Ellers er det ikke besværet værd for mange unge. Sådan lyder det fra Lars Olsen, der i samme forbindelse forklarer, at det også er derfor, det markante fald i knallertkørslen især skal findes i byområderne, da behovet for at køre på knallert er mindre her.

Klik på årene på den nedenstående graf og få overblik over, hvor meget knallertkørslen blandt unge i Danmark er faldet i procent siden 2011-2014. 

Læg f.eks. mærke til, at den daglige knallertkørsel er faldet med 16% fra 2011 til 2014. Og at antallet af unge, der aldrig kører knallert, er steget med 5%.

Tallene stammer fra undersøgelsen “Ungepositionsmålingen” foretaget af Rådet for Sikker Trafik

Læs også: Trafikforsker: Højere fartgrænser for campingvogne udfordrer trafiksikkerheden

Skærpede sanktioner

Den anden del af lovændringen handlede om at skærpe sanktionerne for ulovlig knallertkørsel. Og det har sidenhen vist sig at være effektivt, oplyser Færdselspolitiet i København og omegn:

– Det er mit indtryk, at der ikke kører lige så mange ulovlige knallerter rundt som tidligere. Ved en målrettet knallertkontrol er det kun cirka hver fjerde knallert, der er ulovlig. Og det drejer sig mest om de ældre knallerter, fortæller Kim Wallbridge, politiassistent i Færdselsafdelingen, Købehavn.

Hvis man bliver taget i en grov overtrædelse på knallert, risikerer man at få udskudt sit kørekort til bilen med et halvt år. Hvis man bliver taget for grove overtrædelser gentagne gange, kan udsættelsen forlænges til to år. Det er en af de mest markante og effektive straffe, lovændringen fra 2013 har førte med sig – et klogt og nødvendigt tiltag, hvis man spørger Rådet for Sikker Trafik.

– Ulovlig knallertkørsel har længe været et stort problem, og er det sådan set stadig. Men når vi har fuldt med på forskellige debatforummer på nettet, har vi kunne, at denne straf især er blevet omtalt og bemærket. Flere unge tør ikke tage chancen længere, siger Lars Olsen og tilføjer, at der ingen præcise tal findes, da der godt kan være unge, som kører rundt i Danmark uden at være tilmeldt en kommunal ungdomsskol, hvor man kan tage kortet.

Ifølge Færdselspolitiet i København og omegn er der også flere elementer ved knallertsituationen, der stadig kan forbedres. Faktisk er det en del unge drenge, specielt i boligbelastede områder, som ikke har knallertkørekort, fortæller Kim Wallbridge.