Københavnere skal i fremtiden parkere cyklen langt væk

Sådanne parkeringspladser vil der i fremtiden være flere af i København, men de vil være længere væk end vi er vant til. Foto: Morguefile.com
Sådanne parkeringspladser vil der i fremtiden være flere af i København, men de vil være længere væk, end vi er vant til.
Foto: Morguefile.com

Københavnerne kan godt vænne sig til at få nogle nye vaner, når cyklen skal parkeres, for de 30.000 nye parkeringspladser til cykler, som er undervejs, vil ikke være lige der hvor problemerne er størst Parkeringspladserne vil sandsynligvis ligge minimum 50 meter væk, hvilket svarer til et minuts gåtur. Det indrømmer Lars Weiss (S) fra Københavns Borgerrepræsentation.

– Der er muligheder, men ikke sådan nogle hvor det er muligt at hoppe direkte fra cykelsadlen ned i S-togssædet, udtaler Weiss om placeringen af de nye cykelparkeringspladser.

– Det betyder at man indimellem må gå 50 meter længere for at parkere cyklen, fortsætter han.

Det er Trængselskommissionens forslag om at bruge 300 millioner kroner på 30.000 nye cykelparkeringspladser for at afhjælpe de æstetiske og pladsmæssige problemer med cykler, som ligger og flyder i byrummet, der nu bliver behandlet i Københavns Kommune.

Vi har næsten enstemmigt vedtaget at kunne fjerne ulovligt parkerede cykler
Lars Weiss, Socialdemokratiet, Københavns Borgerrepræsentation

– Man skal selvfølgelig tænke på hvad der er mest convenient og behageligt for cyklisterne, og det vil ende med en mellemting mellem gulerod og pisk, når trængselsproblemerne ved stationerne skal løses, konstaterer Per Homann Jespersen, trafikforsker på RUC og medlem af trængselskommissionen.

Weiss påpeger at der ikke vil være tale om underjordiske parkeringskældre, da Weiss påpeger at den løsning ikke har fungeret ved metrostationerne. Folk kyler simpelthen alligevel cyklen fra sig ved stationsindgangen.

Kommunen flytter din cykel

Hvis du i fremtiden ikke lige kan finde din cykel, efter at du har parkeret ude foran en station, så er det nok fordi, at den er blevet flyttet af kommunen. Jespersen påpeger nemlig at mange af de trængselsproblemer der er for cyklister i København, stammer fra en lidt forkælet holdning til parkering, som der skal rettes op på.

– Når der er parkeringspladser nok, så kan man også håndhæve regler lidt mere håndfast ved at fjerne cykler, som ikke står i parkeringsbåse, forklarer Jespersen om hvad der kan få folk til at parkere cyklen lovligt.

Fakta om cykelparkering i København

  • Trængselskommissionen foreslår at man bruger 300 millioner kroner på 30.000 nye cykelparkeringspladser i Københavns Kommune.
  • Parkeringspladserne vil sandsynligvis ligge minimum 50 meter fra f.eks. metro- og S-togs stationer.
  • Dansk cyklistforbund vurderer 30-50 meter for at være den maksimale gåafstand for en god cykelparkering.
  • Der 650.000 cykler i København.
  • 52 % af alle Københavnere cykler til arbejde eller studie hver dag.

Og sådanne sanktioner er der allerede gjort klar til i Københavns Kommune.

– Vi har næsten enstemmigt vedtaget at kunne fjerne ulovligt parkerede cykler, fortæller Weiss.

Man skal dog ikke være bange for, at ens cykel bliver fjernet foreløbigt.

– Guleroden skal være der først, der skal være parkeringspladser som er til at finde, før man farer for hårdt frem med pisken, vurderer Jespersen om Københavns Kommunes trussel om at fjerne ulovligt parkerede cykler.

Ulovligt parkerede cykler vil, ifølge Weiss, blive flyttet til nærmeste lovlige parkeringsplads.

Dansk cyklist forbund har deres Cykelparkeringshåndbog fra 2007 dumpet Nørreports nuværende parkeringsforhold, og vurderet 30-50 meter gåafstand fra parkering til mål som værende det absolutte maksimum for en god cykelparkering.