Kommune forsøger sig med spejle i højresving

Gladsaxe Kommune sætter ind i kampen mod højresvingsulykker. Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard
Gladsaxe Kommune sætter ind i kampen mod højresvingsulykker.
Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

Kan spejle redde cyklister fra højresvingende lastbiler? Det vil Gladsaxe Kommune finde ud af.

Den 5. november skyder kommunen et nyt forsøg i gang, hvor de sætter spejle på lyskurve ved højresving. De skal hjælpe til, at lastbilschauffører i højere grad kan få øje på cyklisterne og styre uden om dem.

Vej- og parkchef i Gladsaxe Kommune, Ivan Christensen, forklarer, at spejlene skal indstilles med hjælp fra lastbilschaufførerne, og at forsøget skal foretages sammen med dem og politiet.

– Vi har lavet forsøg på en lukket bane for at indstille spejle sammen med chauffører, rådgivere og en spejlfabrikant. Og nu har vi så et forsøg i et stort kryds ude i vores virkelige vejnet her den 5. november, hvor vi sætter et specielt spejl op på en signalstander. Netop for at imødegå højresvingsulykker, siger han.

Det er kanongodt, hvis der kommer mere fokus på cyklister. Men der er altid en eller anden risiko for, at der så er noget andet, der bliver overset. Det er en afvejning, som den enkelte chauffør tager hver eneste gang.
Niels Erik Nielsen, direktør for Kjøbenhavns Vognmandslaug.

Han påpeger samtidig, at det kun er et forsøg, som forhåbentlig giver et godt resultat.

– Hvis det giver et godt resultat, vil det kunne inspirere andre, til at sætte spejle op på vejnettet. Virker det ikke tilstrækkeligt, så piller vi selvfølgelig spejlene ned med det samme, siger han.

Læs også: Kommune hjælper borgere med at få lys på cyklen

Tiltaget i Gladsaxe Kommune er aktuelt i forhold til, at der på landsplan har været otte højresvingsulykker med døden til følge.

Transportministeren, Pia Olsen Dyhr (SF), bad i sidste uge Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen om at udarbejde forslag til, hvordan man kommer højresvingsulykkerne til livs.

Gode råd til cyklister

– Hold øje med lastbiler, der kommer bagfra eller holder på siden af dig.
– Hold øje, når du nærmer dig en lastbil, der skal dreje til højre.
– Er der ikke en cykelsti, så bliv bag ved lastbilen.
– Er der en cykelsti, så kør helt frem til fodgængerfeltet.
– Få øjenkontakt med chaufføren, så du er sikker på, at han har set dig.
– Vær særlig opmærksom, hvis du cykler alene i et kryds.

Kilde: Rådet For Sikker Trafik

For mange ting at holde øje med

Hos Kjøbenhavns Vognmandslaug mener man, at alle tiltag, der ikke har været afprøvet før, er meget velkommen.

Direktøren mener dog ikke, at problemet ligger i synligheden, men i stedet i chaufførernes opmærksomhed.

– Vi er desværre ikke overbeviste om, at spejlene vil løse problemerne. Man kan sætte kameraer og alt muligt på, men den begrænsende faktor er det menneske, der sidder ved rettet. Det er et spørgsmål om, at han måske holder øje med noget andet, mener direktøren Niels Erik Nielsen.

Læs også: Ulykkedebatten raser: »Lav nu det fucking ekstra spejl«

Han mener derfor ikke, at det handler om, hvorvidt chaufføren sidder og dovner den, men at han i stedet har mange ting at holde øje med.

– Hvis man laver en optælling, så er der faktisk ti forskellige ting, som chaufføren skal kunne på en gang, når han svinger, siger Niels Erik Nielsen.

– Det er kanongodt, hvis der kommer mere fokus på cyklister. Men der er altid en eller anden risiko for, at der så er noget andet, der bliver overset. Det er en afvejning, som den enkelte chauffør tager hver eneste gang. Man skal i stedet passe gensidigt på hinanden og kompensere for hinandens fejl, mener han.