Læselyst hos børn skal tændes i fællesskab

Biblioteker og fritidsordninger skal sammen styrke børns lyst til at læse.

Kulturministeriet har afsat 7 millioner kroner til en ny læselystpulje, som skal gøre børn glade for at læse. Børns lyst til at læse i fritiden er nemlig faldet det sidste årti i takt med den digitale udvikling. Det bekræfter forsker og ph.d. i børnelitteratur og børns læsevaner, Stine Reinholdt Hansen. 

-Vi kan se en tendens til, at børn ikke læser så meget, som de har gjort. Derudover er den del af børn, som aldrig læser i fritiden, stigende.

Ifølge Stine Reinholdt Hansen skyldes den dalende læselyst en digital udvikling i samfundet. Et stigende bredt udvalg af medier for børn gør, at fritidslæsning efter en lang skole bliver valgt fra og erstattet med nye medier på nettet.

Med den nye læselystpulje skal et samarbejde mellem biblioteker og fritidsordninger sættes i spil for at styrke børnenes lyst til læsning. Michelle Riis Michaelsen, Kulturformidler og daglig leder i Publikum & Formidling med fokus på børn på Frederiksberg Bibliotek, ser en fordel i, at puljen har fokus på at skabe samarbejde mellem biblioteket og fritidstilbud.

– Det der er interessant ved at de har lagt fokus på fritidsordninger, er, at vi som bibliotek er mere fri til at dyrke børnenes interesser, da vi ikke skal tage hensyn til børnenes undervisningsmål. Dermed kan de litterære oplevelser blive mere på børnenes præmisser, siger Michelle Riis Michaelsen.

Puljen lægger nemlig op til, at de litterære oplevelser skal foregå i fritidsordninger. Det ser Michelle Riis Michaelsen som en fordel, da biblioteket får mulighed for, at synligøre sig selv for børn og forældre, der ikke besøger biblioteket i fritiden.

Projekterne, der igangsættes af puljen, skal give børn læseoplevelser i fællesskab. På den måde kan børnene opleve, at læsning af bøger, også er sjovt at lave sammen med andre børn. Det er man på Frederiksberg Bibliotek godt tilfreds med. Biblioteket har i forvejen fokus på, at skabe gode litterære oplevelser for børn

– I foråret lavede vi Alfons Åberg-storytelling. Her byggede Alfons hjem og inviterede børnene ind i universet, mens vi fortalte historien. Samtidig med højtlæsningen aktiverede vi også børnene undervejs ved at inddrage dem i historien. For eksempel spurgte vi dem, ”Hvorfor tror I, at Alfons er trist”. På den måde kunne børnene hele tiden forholde sig til historien. Det pirrer deres nysgerrighed og forestillingsevner, fortæller Michelle Riis Michaelsen

Læs også: Skolebørn trækkes stadig med 50 år gamle bøger

Stine Reinholdt Hansen ser også fordele i dyrkelsen af sociale læsefællesskaber blandt børnene.

– Ofte er læsning noget man har for sig selv, og det kan være rigtig fint, men det giver god mening, at skabe rammerne for nogle tiltag, der viser børn, at læsningen er noget, man også kan dele i fællesskaber. Man kan både anbefale bøger til venner, sidde og læse sammen og læse højt for hinanden. Det tror jeg, er noget, der kan styrke børns læselyst.

Men Stine Reinholdt er også positiv overfor den digitale udvikling, der har været skyld i den dalende læselyst. Hun mener nemlig, at læsefællesskaber også kan foregå på nettet. Det kræver dog, at børnene opdager, at læsningen kan foregå med hinanden.

– Jeg tror, at man kan styrke børns læselyst ved, at de opdager, at det også er noget, de kan dele med hinanden. For eksempel at man kan snakke med hinanden om bøgerne. Både i fysiske læsegrupper og på nettet. Her kan børnene også digte videre på historierne. 

I foråret lavede vi Alfons Åberg storytelling. Her byggede Alfons hjem og inviterede børnene ind i universet, mens vi fortalte historien. Samtidig med højtlæsningen aktiverede vi også børnene undervejs ved at inddrage dem i historien. Fx spurgte vi dem, ”Hvorfor tror I, at Alfons er trist”. På den måde kunne børnene hele tiden forholde sig til historien. Det pirrer deres nysgerrighed og forestillingsevner
Michelle Riis Michaelsen, Frederiksberg Bibliotek.

I København på Nørrebro Bibliotek er de i øjeblikket i gang med at afsøge hvilke muligheder, der er for, sammen med andre biblioteker i nærområdet at søge denne pulje. Det nye Nørrebro Bibliotek åbnede i slutningen af august 2019 og er et af Københavns mest besøgte biblioteker. Biblioteket har mange børnefamilier, daginstitutioner og skoler på besøg ugentlig. Antallet af børnebøger, der udlånes, er steget markant efter flytningen til de nye rammer i Nørrebrohallen.

Læselyst er essentielt – og vi tror, at lysten til at læse og lytte gør en afgørende forskel for det gode barneliv, fortæller bibliotekets leder Stine Høi Sørensen.

Sådan gjorde vi: Ideen til artiklen udsprang af en pressemeddelse udsendt af Kulturministeriet mandag d. 11 november 2019. Alle kilder er fundet via internettet udover kilden fra Nørrebros Bibliotek, som er fundet ved et besøg på biblioteket. Alle interviews er foretaget telefonisk.