Manglende Uber-regulering kan koste samfundet dyrt

Uber app. Foto: Flickr.com
Uber app. Foto: Flickr.com

Ubers forretningsmodel har skabt stor debat siden taxa-tjenestens ankomst til Danmark i 2014. I slutningen af sidste måned stemte folketinget om tre forskellige forslag om at nedsætte en Task Force mod Uber. Indsatsen indeholder reguleringer for Uber-chaufførerne, som blandt andet skal registreres som vognmænd, have uddannelse og førerkort, og ikke mindst vil der blive stillet krav til bilens udstyr. De samme regler gælder i taxilovgivningen. På trods af folketingets generelle enighed om at der skal reguleres, og at forslagene næsten er identiske, er politikerne ikke kommet en løsning nærmere.

– Selvom man i Folketinget foretager en regulering, kommer Uber ikke til at ligne andre virksomheder i Danmark. Med Ubers arbejdsmarkedsmodel vil chaufførerne altid være selvstændige, og flere bliver nødt til at sammenstykke deres økonomi med flere småjobs. Det kan splitte vores arbejdsmarkedet endnu mere end hidtil.

Bent Greve, Professor og Samfundsforsker, Roskilde Universitet.

De tre beslutningsforslag

  • Forslaget fra Venstre, Liberal Alliance, De Konservative og De Radikale blev nedstemt med 72 stemmer mod 39. Forslaget gik ud på at afvente den kommende retssag imod en række Uber-chauffører i slutningen af april, inden man tager beslutning om, at der skal reguleres.
  • Forslaget fra Enhedslisten, Dansk Folkeparti og SF blev nedstemt med 45 stemmer mod 35.Forslaget gik ud på at indsætte en indsatsgruppe (Task Force Uber) imod Uber, for at få Uber-chauffører til at køre i overensstemmelse med taxilovgivningen.
  • Forslaget fra Socialdemokraterne og Alternativet blev nedstemt med 60 stemmer mod 50.Forslaget gik ud på at afvente retssagen i slutningen af April. Såfremt at de tiltalte bliver dømt skyldige, vil dette forslag indføre Task Force Uber.Kilde: Ft.dk (Folketinget)

Uenighed kan koste taxachauffører arbejdet

Uber har haft stor effekt på de danske taxachauffører, som i flere ombæringer har demonstreret på åben gade. Chaufførerne har ikke opgivet trods store frustrationer, men det kan være på vej.

– Jeg har hørt et par enkelte vognmænd og chauffører, som siger, at de vil lukke deres forretning på grund af Uber, hvis der ikke snart sker noget. Men det er nok for tidligt at sige noget om, at det er en tendens blandt mange. Om 3-4 måneder, tror jeg, at vi er klogere på, om det bliver udbredt blandt mange, forklarer Nikolas Nemeth, politisk konsulent for Dansk Taxi Råd.

I Dansk Taxi Råd er man åben for nyere og smartere måder at organisere arbejdsmarkedet på, men ikke uden at være opmærksom på de samfundsmæssige konsekvenser, det kan give.

– Hvis fleksible arbejdsforhold, hvor kombi-lønmodtagere med selvstændige arbejdsforhold vinder frem, kan det potentielt vende op og ned på hele vores arbejdsmarkedet. Hvis ordinære lønmodtagere i lavtlønnede erhverv som taxachauffører og rengøringsfolk pludselig får en status som selvstændige eller freelance, mister de arbejdstagerrettigheder som løn under sygdom, pension m.v. Derfor bliver man nødt til at regulere nu, siger han.

Uber-chauffører overladt til sig selv

Ifølge Nikolas Nemeth er det er tomme ord, når Uber fortæller, at det er blevet nemmere at indberette skat for deres chauffører.

– Uber siger ganske vist, at det er blevet lettere at indberette skat, men det beror stadig på frivillighed. Der er ingen indberetningspligt, og dermed kan den enkelte chauffør selv vælge, om han eller hun vil indberette til skat. Alt forskning på området viser, at manglende kontrol med skattebetaling fordrer snyd.

Han forklarer, at Uber i dag kan konkurrere så effektivt, da de unddrager ansvar og de forpligtelser, der følger med et arbejdsgiveransvar.

– En taxachauffør er eksempelvis sikret af en lovpligtig arbejdsgiverforsikring, som dækker ham, hvis han bliver syg eller overfaldet. Men hvem hjælper en Uber-chauffør, hvis han bliver syg, eller bliver slået ned under en vagt? Det er der ingen der gør, og det overlades til ham selv eller samfundet at samle ham op.

Professor: Der skal være ensartet konkurrencevilkår

Professor og Samfundsforsker fra Roskilde Universitet, Bent Greve, mener, at der skal reguleres, for at det kan blive fair konkurrence.

– Det er ikke rimeligt, hvis nogen skal opfylde en masse sikkerhedsforskrifter, mens andre ikke har samme regler og lovgivning. Der skal være ensartet konkurrencevilkår, fortæller han.

Han forklarer, at myndighederne bliver nødt til at have større indsigt i Ubers forretning, og at der skal være de samme krav til indberetninger for Uber-chauffører som alle andre erhvervsdrivende.

– Der skal være tredjepartsindberetninger til myndighederne og en gennemsigtighed i, hvilke indtægter, der har været ved at køre Uber i sin egen bil, så man kan lave den rigtige beskatning. Kun på den måde kan man få Uber ud af undergrundsøkonomien.

Forskeren pointerer dog, at Ubers nye forretningsmodel, på trods af en eventuel regulering som vil få firmaet under taxilovgivningen, stadig vil udfordre den kollektive overenskomst og betalingen af velfærdsstaten.

– Selvom man i Folketinget foretager en regulering, kommer Uber ikke til at ligne andre virksomheder i Danmark. Med Ubers arbejdsmarkedsmodel vil chaufførerne altid være selvstændige, og flere bliver nødt til at sammenstykke deres økonomi med flere småjobs. Det kan splitte vores arbejdsmarkedet endnu mere end hidtil, siger han.