Martin Henriksen kritiserer nyt flygtningespil: »For ensidigt«

I den interaktive video “Brothers Across Borders” præsenteres adskillelige dilemmaer, der er udarbejdede af flygtninges egen fortællinger. 
Foto: Røde Kors i Danmark

Efter otte år med krig i Syrien har de fleste danskere sandsynligvis vænnet sig til at se billeder af de mange flygtninge, der har forladt det krighærgede hjemland.

For at modvirke at især unge bliver apatiske og ligeglade med krisen, har Røde Kors nu udviklet et computerspil, der skal få skoleelever i otte lande til at “reflektere over flygtningesituationen samt inspirere dem til at hjælpe deres medmennesker”, som organisationen skriver på sin hjemmeside.

Spillet hedder “Brothers Across Borders”, og spørger man Martin Henriksen, der er udlændingenordfører for Dansk Folkeparti, er det ikke helt uproblematisk at inddrage sådan et spil i undervisningen af børn unge.

Mit indtryk er, at man stort set kun gør det med udgangspunkt i immigranternes situation.
Martin Henriksen, udlændingeordfører i Dansk Folkeparti

– Mit indtryk er, at man stort set kun gør det med udgangspunkt i immigranternes situation. Det er jo ikke særligt hensigtsmæssigt, for det er jo med til at give eleverne et skævt billede af virkeligheden, når man ikke får alle nuancer med, siger Martin Henriksen.

Han har ikke prøvet spillet, men han oplever generelt folkeskolen som værende for ensidig, når det gælder flygtningesituationen.

Virkeligheden præger
Den holdning deler integrationsordfører for Radikale Venstre, Sofie Carsten Nielsen, ikke. Hun udtrykker stor begejstring for spillet og mener ikke, at spillet forvrænger virkeligheden.

Se også: Nu skal ’21st skills’ på skemaet i folkeskolen

– Jamen virkeligheden præger jo, og vi kan ikke holde den fra døren. Vi kan vælge at ignorere den, men jeg synes ikke, det er den måde, vi lærer og danner vores børn, siger Sofie Carsten Nielsen og tilføjer:

– Det er ægte liv og ægte virkelighed. Det er et undervisningsspil, som i samarbejde med læren skal få en samtale i gang omkring, hvordan verdenen ser ud. Hvordan ser det ud i en flygtningelejr, hvordan er det, børn har det? Den dannelse at kunne relatere til børn på den anden side af jorden og de forhold, som findes ude i virkeligheden. Det er vigtigt – og det er en måde at gøre det på, der er på elevernes præmisser, siger Sofie Carsten Nielsen.

Vi kan vælge at ignorere den, men jeg synes ikke, det er den måde, vi lærer og danner vores børn
Sofie Carsten Nielsen, integrationsordfører for Radikale Venstre

Røde Kors oplyser, at spillet er målrettet til elever fra 6. til 9. klasse, men ifølge Martin Henriksen er det endnu et eksempel på en for offensiv tilgang til at introducere voksne problemstillinger for børn.

– Hvis man fortæller om flygtningesituationen, skal man også fortælle om, hvordan det påvirker samfundet. Så skal man også fortælle om kriminal- og voldtægtsstatistikker, og det synes jeg faktisk ikke, man som udgangspunkt skal. Men tager man den ene side med, så er man et eller andet sted også tvunget til at tage den anden side med, siger Martin Henriksen.

Du kan se traileren for spillet her:

Fundament for en værdipolitisk diskussion
Den holdning får delvis opbakning hos Tem Frank Hansen, der er uddannet inden for kommunikation og læring, og nu er lektor på Aalborg Universitet ved Center for Interaktive Digitale Medier & Oplevelsesdesign.

Han bifalder “Brothers Across Borders”, som han mener er et glimrende redskab til samfundsfagsundervisningen. Han mener dog ikke, at det vil tjene undervisningen noget større formål at inddrage kriminalstatistikker, som Martin Henriksen foreslår, men forventer at spillet vil afføde en efterfølgende bred debat i klasselokalet.

Se også: Nyt Harry Potter spil på vej: Dille eller døgnflue?

– Danskerne har været rigtigt langt væk fra katastrofer i flere årtier, så det kan være svært at mobilisere en form for sympati. Jeg synes, spillet er en god løsning i forhold til en folkeskolegruppe, hvor man følger op med en værdipolitisk diskussion, siger Tem Frank Hansen.

Spillet er i første omgang udkommet på otte forskellige sprog rundt omkring i Europa, og du kan også prøve spillet her.

Sådan gjorde vi: Ideen til artiklen opstod, da journalisten så et indslag på TV 2, hvor spillet blev præsenteret for en folkeskoleklasse. Alle tre kilder er interviewet over telefonen.