Mentorprogram skal tiltrække piger til DTU

 

Mentorforløb skal hjælpe med at udligne kønsfordelingen på IT-uddannelser

Der en skæv kønsfordeling inden for IT-branchen og på DTU, hvor kun en ud af tre studerende er kvinder. Det får nu universitetet til at give sig i kast med et mentorforløb rettet mod naturvidenskabeligt interesserede piger i gymnasierne.

– Dels mangler Danmark ingeniører, men det er også klart, at kvinder ikke altid tænker på samme måde som mænd, fortæller Christina Madvig Christensen, specialkonsulent i DTU’s Afdeling for Forskning og Relationer om, hvorfor DTU satser på flere kvinder.

– Jeg har hørt et eksempel om en sundhedsapp, som kvinder ikke ville bruge, og det forstod man ikke. Indtil en kvinde så på den og påpegede, at den manglede at tage hensyn til menstruationscyklus. Eksemplet viser, at mænd og kvinder har fokus forskellige steder og tilsammen kan lave noget, der er bedre end det ene køn alene, siger Christina Madvig Christensen.

Pigerne har en tendens til at undervurdere deres intelligens, hvor drenge er omvendt. Men skal du ind i noget, som du opfatter som svært, hjælper det at tro, at man er klogere, end man er.
Dorte Toft, forfatter og journalist

På mentorforløbet bliver 25 piger fra 1.- og 2.g tilknyttet kvindelige studerende fra it-uddannelser på DTU. I løbet af det 1-årige forløb mødes de 10 gange til forskellige arrangementer. Det kan være foredrag, workshops, virksomhedsbesøg eller, andet der kan gøre dem klogere på, hvordan det er at uddanne sig og arbejde inden for IT.

– Det er en del af en større satsning, og det her pilot-projekt er en lille ting i den større strategi, fortæller Christina Madvig Christensen. Hun peger på initiativer som at undersøge, om jobannoncer og rekrutteringsmateriale til studerende kan henvende sig mere til kvinder.

Læs også: Mænds magtesløshed puster til kønskamp

Ekspert om mentorforløbet: En dråbe i havet
Ifølge Henriette Tolstrup Holmegaard, adjunkt ved Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet, er initiativet positivt, men det løser ikke de større udfordringer.

– Sådan et initiativ kan være meget godt, men det er en dråbe i det store hav. Skal man ned til roden, skal man være meget mere opmærksom i løbet af uddannelsesforløbet og i samfundet. Det er jo et fint nok quick-fix for de 25 piger, men skal vi ud til de andre, skal vi gribe fat tidligere. Masser af undersøgelser viser, at piger ikke genkendes som teknologiske, hverken af undervisere, medstuderende eller sig selv. Det handler om samfundet, klassekultur, og hvad underviseren genkender som talent, siger hun.

Dorte Toft, forfatter til bogen ”Lykkelig i nørdland” om pigers studievalg, er enig i, at der skal sættes ind tidligere.

– Vi har et problem med det danske uddannelsessystem. Universiteterne er det for sent at sætte ind, og det samme gælder gymnasierne. Vi skal ind over tidligere, siger hun og fortsætter:

– Det starter hos forældrene. Er datteren mest af alt den lille, kære, kønne prinsesse, eller inspirerer de hende til også at udforske det svære, ligesom med sønnen? Er der andre forventninger til datteren? En amerikansk undersøgelse viser for eksempel, at forældrene bruger mere tid på at hjælpe drengene med matematik end pigerne.

Læs også: Køns-favorisering af forskningsmillioner er »dybt diskriminerende«

Erfarne programmør-drenge skræmmer pigerne
Ifølge Christina Madvig Christensen har det været svært at tiltrække piger til IT, og hun peger på, at de på DTU også oplever, at pigerne ser sig selv som mindre teknologiske end drengene ved studiestart.

– Pigerne er ikke lige så interesserede i selve computeren, og derfor ser vi også, at drengene i højere grad kan programmere, når de kommer. Men ligesom på andre uddannelser, så skal man jo ikke kunne det hele inden man starter. Problemet er bare, at pigerne måske bliver væk, fordi de oplever, at drengene er så dygtige, siger hun.

Dorte Toft mener også, at kvinderne har en anden tilgang end drengene.

– Det siges jo, at mænd kan blive begejstret for teknologien for teknologiens skyld, mens kvinders begejstring især gælder at få løst et behov med teknologiens hjælp, fortæller hun.

– Pigerne har en tendens til at undervurdere deres intelligens, hvor drenge er omvendt. Men skal du ind i noget, som du opfatter som svært, hjælper det at tro, at man er klogere, end man er. Det hjælper også med en opvækst, hvor der lægges mere vægt på mod end på at være sød, fortæller hun.