Metroen udsætter igen fodgængere for fare

Både i vinteren 2009/10 og 2010/11 blev store dele af torvet afspærret, fordi vinduerne, der skal levere dagslys til passagererne i undergrunden, bliver meget glatte i fugtigt vejr. 

Forsøg med skridsikring virker ikke

Metroselskabet har forsøgt at skridsikre vinduerne ved at sætte skridsikker tape på, men tapen bliver hurtigt slidt, og falder af. Denne vinter forsøger Metroselskabet at klare problemet ved at svejse metalplader med skridmønstre fast på vinduerne, indtil der kan findes en permanent løsning.

Men heller ikke forsøget med metalplader holder. Svejsningerne i de rammer, der skal holde pladerne på plads, knækker og springer op, lige så hurtigt som Metroselskabet kan reparere dem. 

»Sidste gang reparerede de den der ovre,« siger Hans, der er på vej over torvet, og peger på en af pladerne. »Den der er også ved at gå i stykker – det er noget værre skodarbejde!«

Københavns Kommune har ansvaret for sikkerheden

Hos Københavns Kommune, der har ansvaret for fodgængernes sikkerhed på Christianshavns Torv, har man ikke kendskab til, at metalrammerne knækker. Det var Københavns Kommune, der, af sikkerhedshedsyn, afspærrede store dele af torvet sidste vinter, da is og sne gjorde vinduerne farlige at gå på.

Permanent løsning skal findes i fællesskab

Problemerne med vinduerne er ikke nyt for Københavns Kommune. »Der er enighed mellem kommunen og Metroselskabet om, at der skal findes en ny ovenlysløsning. Der er lavet en midlertidig løsning, der gør, at ovenlysvinduerne ikke bliver glatte i koldt og vådt vejr,« siger Jørgen Poulstrup hos Center for Anlæg og Udbud i Københavns Kommunes teknik- og miljøforvaltning. »En permanent løsning skal findes af Københavns Kommune og Metroselskabet i fællesskab.«

Metroselskabet udbedrer løbende

Kommunikationschef i Metroselskabet A/S Lise Hein oplyser til NetAvisen, at Metroselskabet i løbet af få dage vil udbedre skaderne på de midlertidige metalrammer.

LÆS OGSÅ: Metroen reparerer farlige vinduer