Det skal være dyrere, ikke billigere at krydse Storebælt i bil. Sådan lyder det fra Ivan Lund Pedersen, talsmand for miljøorganisationen NOAH og trafikordfører i Enhedslisten, Henning Hyllested.
Deres udtalelser kommer ovenpå Fynsk Erhvervs forslag om nedsættelse af den såkaldte Storebæltskomité, der vil kæmpe for lavere broafgifter. I Storebæltskomitéen mener man, at lavere afgifter vil være godt for danske virksomheder og medvirke til vækst, men det er Henning Hyllested uenig i:
– Der er ikke noget som helst evidens for, at det her vil føre til vækst og arbejdspladser – det eneste man med sikkerhed kan sige er, at det vil betyde mere biltrafik. Mere biltrafik betyder øget CO2 udledningen og mere trængsel på vores veje. Vi mener, vi skal den modsatte vej.
De tænker gårsdagens tanker og er slet ikke opmærksomme på, hvad fremtiden bringer. Klimakatastrofen nærmer sig, og det bliver vi nødt til at gøre noget ved.
Henning Hyllested
Ivan Lund Pedersen giver Henning Hyllested ret og påpeger, at man som billist i forvejen har øget fradrag:
– Jeg synes, det er et vanvittigt forslag. I forvejen får man større pendler-fradrag, når man krydser Storebælt i bil i forhold til, når man kører i tog – det er i vores øjne helt forvridende.
Ifølge Ivan Lund Pedersen, bør man generelt fokusere på at mindske biltrafikken:
– Hvis du spørger os, kunne man godt sætte afgifterne en smule op – det er oplagt, at en nedsættelse af afgifterne vil gøre, at man kører endnu mere i bil.
Undergraver den kollektive trafik
Det er ikke kun miljøet, der kommer til at lide, hvis man nedsætter brotaksterne. Også togtrafikken over Øresund vil mærke til det:
– Man skal være opmærksom på, at hver eneste gang man gør det billigere at køre bil, undergraver man samtidig passagerunderlaget for den kollektive trafik. Jeg har ikke hørt, at de også bestræber sig på, togtaksterne skal ned, siger Henning Hyllested.
Han påpeger desuden, at en nedsættelse af afgifterne også kommer til at undergrave færgetrafikken, hvilket man i sin tid har indgået en aftale om ikke at gøre:
– På den måde ville man altså bryde sine egne aftaler.
Ivan Lund Pedersen forklarer, at et almindeligt IC3 kan transportere væsentligt flere mennesker over Storebæltsbroen for meget mindre brændstof.
LÆS MERE: Erhvervsledere vil kæmpe for lavere broafgifter
Ifølge både Henning Hyllested og Ivan Lund Pedersen, vidner Fynsk Erhvervs forslag om en manglende opmærksomhed på miljø og klima. Det får Henning Hyllested til at kalde de danske erhvervsledere “en flok gamle mænd”:
– De tænker gårsdagens tanker, og er slet ikke opmærksomme på, hvad fremtiden bringer. Klimakatastrofen nærmer sig, og det bliver vi nødt til at gøre noget ved.
Henning Hyllested mener, at udtalelserne fra den såkaldte Storebæltskomité afslører nogle grundlæggende problemer med måden, hvorpå vi herhjemme styrer vores infrastruktur-investeringer:
– Man sidder i hvert sit hjørne og har sin egen lille forretning, man skal tilgodese. Det er typisk erhvervsfolk, der nu er kommet i den Storebæltskomité, siger Henning Hyllested.