Nu er det slut med særlig unge-rabat hos DSB

DSB’s afskaffelse af Ung Kort betyder, at unge ikke længere kan få 50 procent rabat på togbilletter.

Få 50 procent rabat på din rejse mandag-torsdag samt lørdag og få 25 procent rabat på din rejse fredag og søndag. Sådan har tilbuddet tidligere lydt med DSB Ung Kort. Men fra i dag er det slut.

Ung Kort, som tidligere har heddet Wildcard, bliver afskaffet, og DSB tilbyder i stedet ungdomsbilletter med en fast rabat på 25 procent alle ugens syv dage.

– Vi har i virkeligheden gjort det nemmere for de unge, da vi nu tilbyder rabatter, uden at det kræver et Ung Kort, siger Aske Wieth-Knudsen, som er underdirektør for DSB Produkt.

Afskaffelsen af Ung Kort betyder, at ungdomsbilletter nu skal henvende sig til alle unge mellem 16 og 25 år, unge med et ungdomskort eller unge over 25 år, som er indskrevet på en SU-berettiget uddannelse.

Vi afskaffer de fem billigdage om ugen med 50 procent rabat. Vi tilbyder i stedet de unge en rabat på mindst 40 procent ved brug af rejsekort uden for myldretiden
Aske Wieth-Knudsen, underdirektør for DSB Produkt

Læs også: DSB’s passagerer skal stå som sild i en tønde frem til påske

40 procent rabat uden for myldretiden

Udover ungdomsbilletter med en fast rabat på 25 procent, bliver det også muligt for de unge at få yderligere rabat ved brug af rejsekort uden for myldretiden.

– Vi afskaffer de fem billigdage om ugen med 50 procent rabat. Vi tilbyder i stedet de unge en rabat på mindst 40 procent ved brug af rejsekort uden for myldretiden, siger Aske Wieth-Knudsen.

Se herunder, hvilke tidsrum rejsen skal foregå i for at opnå mindst 40 procent rabat.

Det er dog muligt for de unge at afslutte rejsen i myldretiden, så længe de har tjekket ind i de nævnte tidsrum.

Forskel på Ung Kort og Ungdomskort

  • DSB Ung Kort giver rabat på togbilletter for unge mellem 16 og 25 år eller unge på SU-berettiget uddannelse.
  • DSB Ung Kort kan indtil den 18. marts 2018 købes til 125 kr. I DSB app eller som plastikkort til 150 kr.
  • DSB Ung Kort varer op til 12 måneder og giver rabat på togbilletter.
  • Ungdomskort er et togkort for studerende på en SU-berettiget uddannelse.
  • Ved Ungdomskort betales en fast pris for studerendes rejse mellem hjem og studie samt takstområde.
  • Ungdomskort betales med en fast pris per måned.

Kilde: DSB.dk

Store konsekvenser for de unge

23-årig Nadja Brandt, som er studerende og bruger af Ung Kort, mener, at afskaffelsen har store konsekvenser for de unge, som nu må undvære Ung Kort. Nadja Brandt finder især rabatten på mindst 40 procent problematisk.

– Det hjælper ikke, at DSB tilbyder mig som studerende en rabat på mindst 40 procent uden for myldretiden. Os som går i skole, gør jo typisk brug af offentlig transport i netop myldretiden, siger Nadja Brandt.

Færre ture hjem til familien

I Nadja Brandts tilfælde er der ikke kun tale om den daglige rejse mellem studie og hjem, som hendes Ungdomskort, der tager cirka 627 kr. af den månedlige SU, ellers dækker. For med en bopæl på Stevns og familie i Odense krydser Nadja Brandt ofte Storebæltsbroen for at se sin familie.

– Livet som SU-studerende har gjort, at jeg normalt har rejst til Odense på en af de fem billigdage. Jeg tvivler meget på, at turene hjem til Odense vil ske i samme omfang nu, når jeg skal lægge rejsen uden for myldretiden for at få rabatten, fortæller Nadja Brandt.

Underdirektør for DSB Produkt understreger, at DSB er klar over, at brugerne af Ung Kort mister en del af rabatten ved afskaffelsen af kortet. Aske Wieth-Knudsen mener dog, at DSB’s såkaldte Orange-billetter udgør et godt alternativ for de unge til at opnå rabat på rejsen.

– Vi har de seneste år øget udbuddet af Orange-billetter, som kan give en rabat på helt op til 70 procent, siger Aske Wieth-Knudsen.

Læs også: Togtrafikken kan blive lammet: Kaos i vente for pendlerne

Nye takstreformer

Afskaffelsen af Ung Kort kommer som resultat af, at den nye såkaldte takstreform, Takst Vest, der træder i kraft i dag, den 18. marts. Her er målet at skabe et mere enkelt billetsystem for både Fyn og Jylland med kun fire trafikselskabsområder, som skal gøre det nemmere for kunder at gennemskue priserne. En lignende takstreform blev indført den 15. januar 2017 på Sjælland, hvor Sjælland blev samlet til ét fælles takstsystem.

Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, som er passageres stemme i kollektiv trafik, synes, at det er tiltrængt med et nyt system, da der indtil nu har været store forskelle mellem priser og billettyper.

Passagerpulsen er dog bevidst om, at den nye takstreform vil betyde, at studerende og unge kan risikere at opleve en prisstigning på togbilletter.

– Vi samler de erfaring og konsekvenser, som eventuelle passagere må melde ind til os. Og dem vil vi så tage med videre i dialog med selskaberne, siger Laura Kirch Kirkegaard, som er afdelingschef for Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk.

Sådan gjorde vi: Idéen til historien udspringer af, at den nye takstreform træder i kraft den 18. marts, og der har været manglende omtale om, hvad det får af betydning, at DSB Ung Kort bliver afskaffet. Alle kilder er blevet interviewet over telefon.